AMP (Accelerated Mobile Pages)

Accelerated Mobile Pages (AMP) er et open source initiativ designet til at sikre hurtigere hjemmesider på mobile enheder (smartphones og tablets). I dette indlæg gør jeg dig en lille smule klogere på AMP.

blog-google-analytics

Hvad er AMP?

Accelerated Mobile Pages (AMP) er et open source initiativ designet til at sikre hurtigere hjemmesider på mobile enheder (smartphones og tablets). Google er en af initiativtagerne til AMP, og de prioriterer AMP-sider i deres rangering af søgeresultaterne. AMP-sider er i princippet en strippet version af dit website, hvor kun de vigtigste ting er med, sådan at sitet loades på ingen tid. Eksempelvis kan der ikke være formularer og JavaScrips på en AMP-side, ligesom billederne først loades, når du kommer ned til dem og ikke på én gang.

Du kan læse mere om AMP-siderne samt se en demo, hvis du åbner dette link på din mobil: g.co/amp

Lanceringen af AMP går helt i tråd med Googles udtalte ønske om at give brugerne de resultater, som brugerne leder efter. Og noget af dét, vi som brugere leder efter, er hastighed. Sider, der loader alt for langsomt, er dræbende at skulle ind på og langt de fleste af os klikker væk, hvis vi skal vente i mere end bare et par sekunder.


Skal du lave en AMP-version af dit site?

AMP-versionen af dit site skal du selv lave. Til formålet har Google udarbejdet en meget let-at-gå-til guide, som du kan finde her. I WordPress findes der også et AMP-plugin, og der vil givetvis komme flere, da hele AMP-setuppet er lavet som open source, som alle har adgang til.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om det er besværet værd?

Google selv fortæller, at det primært er større websites med meget indhold, billeder og annoncer, som de har haft i baghovedet, da de udviklede AMP-initiativet. Derfor giver det først og fremmest god mening at investere tid i at lave en AMP-version, hvis dit website er meget indholds-tungt, altså f.eks. har mange artikler, opskrifter el.lign.

Der er dog næppe nogen tvivl om, at AMP og hurtighed i det hele taget spiller en stor rolle for Google, så det er under alle omstændigheder en god idé at holde øje med udviklingen på dén front. En anden ny mulighed, der kan øge hastigheden på mobile enheder, er PWA. For mange vil det være et bedre alternativ til AMP (emend også PWA endnu er en forholdsvis ny teknologi og derfor kun bruges af få).

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få viden om mobiloptimering
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing