Hvad er zero-click søgninger?
Zero-click søgninger refererer til, når folk ikke klikker videre på et link, da de allerede har fået svaret på Googles side. Hvis man f.eks. søger på “hvornår skal man skifte til sommerdæk”, så får man svaret direkte på Googles side, uden at man behøver klikke ind på et website.
Der er dog flere grunde til, hvorfor mange ikke klikker videre:
- Folk omformulerer deres spørgsmål
- Folk søger efter hurtige fakta
- Folk får den information om virksomheden, de skal bruge
- Folk navigerer direkte til apps
Folk omformulerer deres spørgsmål
Når folk søger på Google, ved de ikke altid helt, hvordan de skal skrive det. Ofte starter folk med en bred søgning, f.eks. “bukser”, og efter at have set søgeresultaterne finder de ud af, at det i stedet var “sorte bukser”, de ledte efter. Eftersom første søgning dermed ikke gav nogle klik, betegnes dette som en zero-click søgning.
Folk søger efter hurtige fakta
Mange leder ofte efter hurtige fakta, som f.eks. vejrudsigten, tidszoner, hvornår vi skifter til sommertid osv. Med disse søgninger, kan man se svaret direkte på Googles side, og derfor behøver folk ikke klikke videre.
Folk får den information om virksomheden, de skal bruge
Når folk f.eks. søger på åbningstiderne for en specifik butik eller butikkens adresse, så kan de finde svaret direkte på Googles side og behøver derfor ikke klikke videre.
Folk navigerer direkte til apps
Ved nogle søgninger bliver folk navigeret direkte til apps i stedet for websites. Hvis folk f.eks. søger på en Tv-serie, kommer der links til streamingtjenester som f.eks. Netflix – hvis de har denne app på telefonen, kommer de direkte ind i appen, når de klikker på linket. Derfor tæller dette klik ikke, da det ikke er et klik til en website.
Hvad skal du gøre?
Selvom nogle måske umiddelbart vil tænke, at det så ikke kan betale sig at fokusere på SEO, hvis mange alligevel ikke klikker videre – så er det vigtigt at huske på, at dem der ikke klikker videre blot leder efter et meget konkret svar, og derfor alligevel ikke ville kunne konverteres til kunder.
Men hvad skal du så helt konkret gøre? Noget af det vigtigste er at blive endnu bedre til at lave en mere grundig research på, hvilke søgeord der er relevante. Hvis du f.eks. er synlig på mange søgefraser, som ikke ender ud i klik, men din målgruppe også søger på andet, hvor det er relevant for dem at klikke videre, så er det vigtigt, at du tilpasser din SEO mod dette. På denne måde kan du forhåbentlig skabe højere trafik. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad din målgruppe helt præcist søger efter, hvilke spørgsmål de har, hvad det er din virksomhed tilbyder, og dermed matche dette op mod hinanden, så du sørger for at tilbyde det, kunderne efterspørger.
3 måder du kan øge din synlighed i open web
Hvis du alligevel gerne vil øge din synlighed i open web, altså på Googles side, kan du gøre et af følgende (eller alle tre, hvis du går all-in):
1. Stræb efter at blive vist i ‘featured snippet’
‘Featured snippet’ er det øverste (med mindre der er betalte annoncer) du nogle gange ser i Googles søgeresultater, som giver en kort forklaring på dit spørgsmål.
Du kan ikke gøre noget specifikt for at være sikker på, du bliver vist i ’featured snippet’. Det er dog vigtigt, at du optimerer dit indhold på din side ift. SEO samt giver svar på det folk typisk spørger om/søger på. På denne måde er der en sandsynlighed for, at du bliver vist i ‘featured snippet’.
2. Stræb efter at blive vist i ‘Frequently Asked Questions’
‘Frequently Asked Questions’ er en FAQ-boks, der nogle gange dukker op ca. på midten af Googles søgeresultater.
Her er princippet det samme som med ‘featured snippet’; sørg for at du optimerer dit indhold, så du besvarer det, folk spørger om, altså det der står i ’Frequently Asked Questions’. På denne måde er der en større sandsynlighed for, at du bliver vist i ‘Frequently Asked Questions’.
3. Brug betalte annoncer
I de tilfælde, hvor det er vigtigt at blive vist for de få, der rent faktisk er interesseret i at klikke videre, kan det give mening at bruge betalte annoncer. Dette skyldes, at betalte annoncer bliver vist over ‘featured snippet’, og synligheden er derfor højere.