Hvad er en digital strategi?
Uanset om du arbejder indenfor B2B eller B2C, så anbefales du altid at udarbejde en digital strategi for din markedsføring. Vi kommer ikke udenom om, at internettet er kommet for at blive og det går kun i en retning – digital markedsføring bliver vigtigere og vigtigere for os alle.
Uanset hvilken virksomhedstype du driver, så er det de samme punkter du overordnet skal igennem, for at lykkes med din digitale marketing. Nemlig:
- Analysearbejde – forstå dine kunder
- Lav en vision og strategi
- Planlæg ud fra visionen og strategien
- Udfør din planlægning
Ovenstående punkter er som skrevet nogle som alle bør læne sig op af. Dog skal det nævnes, at købsprocessen i B2B verdenen typisk er lidt længere og derfor vil strategien som lægges hertil (som oftest) også være både længere og mere kompleks.
Vi har lavet et par tommelfingerregler herunder, som mange B2B virksomheder glemmer i deres digitale planlægning og udarbejdelse af strategier generelt.
3 tommelfingerregler for din digitale B2B-strategi
Herunder har vi skrevet nogle punkter, som er vigtige at huske på, når du skal udarbejde din digitale B2B strategi:
- Tommelfingerregel nr. 1: Det er ikke en enmandsopgave
I mange virksomheder sætter markedsføring lederen sig ned og udformer strategien, men det er altså ikke nok uden indblanding fra alle andre afdelinger. For at en digital strategi skal gå op i en højere enhed i en B2B-virksomhed, så er det vigtigt at både salgsafdelingen, kundeserviceafdelingen, produktionsafdelingen og indkøbsafdelingen mv. inddrages, da de typisk spiller sammen. Husk på, at det handler om at skabe en god købsoplevelse for kunden og hver afdeling har værdifuld viden som ikke må negligeres, når en digital strategi i en B2B virksomhed skal udarbejdes. - Tommelfingerregel nr. 2: Husk! Din kunde er centrum
Som skrevet ovenfor, så bør strategien handle om hvordan I som virksomhed kan tilbyde jeres kunder den allerbedste kunderejse. Kun ved at kunderne er tilfredse, kan I når jeres vision. Desværre er det ikke nok at visualisere et billede af, at du tager kundernes briller på, for at se på din virksomhed igennem deres linser. Du kan sagtens spørge indtil salgs- og kundeserviceafdelingen, hvilke behov kunderne har. Men glem ikke al den data du har liggende, som kan vise et meget realistisk billede af, hvilke kunder du står overfor og hvordan du tilbyder dem den mest perfekte kunderejse. - Tommelfingerregel nr. 3: Spring ud i noget nyt
Selvom I har arbejdet på én bestemt måde i 100 år og en sommer, så betyder det ikke at det er det i fortsat skal. Verden forandre sig hele tiden og det bør den digitale strategi for enhver virksomhed også. Det betyder ikke, at det I gør godt nu, skal ændres. Men det er vigtigt, at der i strategien er mulighed for – løbende – at afprøve nye marketingtiltag af, for at kunne ændre retning, hvis noget andet viser sig, at være mere succesfuldt. Dermed må strategien ikke være for fastlast – langt ud i fremtiden. Det kan nemlig koster dyrt.