Konverteringsraten stiger markant på Black Friday
I sidste uge udgav vi blogindlægget Gør dig klar til Black Friday. Her informerede vi om, at taktik er dit vigtigste redskab og gav nogle konkrete tips til, hvordan du kan lægge en god taktik for dine Google Marketing-aktiviteter på Black Friday.
I dette indlæg vil jeg udelukkende fokusere på økonomi og budgettering i Google Ads, så du kan blive klogere på, hvordan du får mest udbytte ud af dit Google Ads-budget på Black Friday. Der er ingen tvivl om, at fredag den 27. november kan blive den dag på året, hvor du opnår den højeste dagsomsætning, eftersom at ikke kun antallet af konverteringer men også konverteringsraten på dit website kan stige markant denne dag. Salget kan nemt overgå dagene op til jul og er dermed blive kåret til årets vildeste shoppingfest.
Tror du mig ikke? Så bliv overbevist her.
Dette skærmbillede fra en af vores kunders Google Analytics-konto taler vist for sig selv. På billedet kan du se, at jeg har sammenlignet sidste års Black Friday med en fredag, som ligger to uger før. Som du kan se, så steg både konverteringsraten, antallet af konverteringer og den gennemsnitlige ordreværdi fra Google Ads-annoncer på Black Friday:
- Konverteringsraten, steg med knap 8 procentpoint, hvilket svarer til en stigning på 431,94 %.
- Antallet af transaktioner steg med 5.650 %.
- Omsætningen steg med 7.034 %.
Eksemplet er fra en af vores Google Ads-kunder og understøttes af lignende tendenser på øvrige annoncekonti. Især stigningen i konverteringsraten er interessant. For den betyder, at værdien af en besøgende forøges markant, og at rentabiliteten ved Google Ads forøges tilsvarende.
For at få max udbytte ud af selve dagen, så kræver det, at du har fokus på dit Google Ads-budget. Derfor runder jeg indlægget af med et fif eller to hertil:
Udnyt Google Ads på Black Friday
Kunderne går bogstavelig talt amok med dankortet, og det skal du som virksomhedsejer selvfølgelig nyde godt af! Det betyder dog ikke, at du blot kan læne dig tilbage i sofaen og se Netflix.
For kampen om kundernes opmærksomhed på nettet er hård på den store dag – og endnu hårdere kan vi forvente, at det bliver i år, eftersom vi er blevet præsenteret for COVID-19.
Så…
Hvis du gerne vil have max udbytte af den potentielt stigende konverteringsrate, så kræver det altså, at du indstiller dit Google Ads-budget og dine bud optimalt. Gør du det, så vil du kunne se frem til, at din omsætning vil være markant højere end alle andre dage på året.
Hvordan gør jeg så det? Tænker du nok.
Formlen er simpel:
I og med at konverteringsraten ofte stiger markant på Black Friday, så kan det i mange tilfælde være en særdeles god forretning skrue op for budgettet, så det ikke bliver brugt op, og samtidig øge din CPC (pris per klik) denne ene dag. Hvis din konverteringsrate – som i ovenviste eksempel – stiger markant, får du langt mere værdi ud af hver besøgende, og så kan en kampagne stadigvæk være rentabel, selvom du øger din CPC markant.
Ja, jeg ved det – det lyder voldsomt, men du bør have is i maven. På dagen bør du følge med i performance i real-time data i Google Analytics, men forvent at der kommer tider, hvor data er forsinket. Det ville være ærgerligt, hvis dit budget udløber, og performance samtidig er i top, så det skal du også holde øje med.
- Så regel nr. 1. Drop begrænset budget – skru markant op for det. Det gælder især på de produktområder, hvor du er prisførende og forventer mange konverteringer.
Derudover skal du huske, at på Black Friday vil CPC (pris per klik) typisk stige i takt med den større konkurrence om kunderne. Så du er nødt til at byde op, for ellers risikerer du, annoncevisningerne i stedet går til dine konkurrenter. Hold løbende øje med at dine bud er høje nok til, at dine søgeord får trafik.
- Så regel nr. 2. Husk at byde op på din max CPC. Du kan starte med at byde ca. 30% og følge med i, om det er nok. Omvendt kan det også være i overkanten, hvis du blot får trafik uden konverteringer på enkelte søgeord. Så må du byde dem ned eller pause dem.
Sidst men ikke mindst: Rigtig god Black Friday!