Hvad er B2C?
Udtrykket B2C (også kaldet BTC) henviser til processen med at sælge produkter og tjenesteydelser direkte til forbrugere, der er slutbrugerne af en virksomheds produkter eller tjenester. De virksomheder der sælger direkte til forbrugere, kan altså kaldes B2C-virksomheder.
Som forretningsmodel adskiller B2C sig markant fra forretningsmodellen B2B, som refererer til handel mellem to eller flere virksomheder.
B2B er sammen med B2C de to typiske salgsmodeller, der anvendes. B2B er altså det modsatte af B2C, derfor sælger B2B-virksomheder udelukkende sine produkter eller tjenesteydelser til andre virksomheder.
I modsætning til B2C-forretningsmodellen er prisstrukturer ofte anderledes hos B2B-virksomheder. Med B2C betaler forbrugerne ofte den samme pris for de samme produkter. Hvorimod virksomheder har tendens til at forhandle priser og betalingsbetingelser.
B2C refererede oprindeligt til indkøb i butikker og shoppingcentre, restaurantbesøg, biografoplevelser mv. Men med tiden kom internettet til og i takt med internettet blev udbredt, opstod der en hel ny B2C kanal i form af e-commerce – altså salg af produkter og serviceydelser på internettet.
B2C-virksomheder
Uanset hvad du er på udkig efter, kan du være sikker på, at der er en B2C-virksomhed, som er klar til at udfylde dit behov. Der er fem forskellige modeller, som B2C-virksomheder bruger til at sælge deres produkter i en online verden.
- Direkte sælgere er en af de mest almindelige og sælger et produkt direkte til forbrugerne. Dette inkluderer små online-virksomheder såvel som store.
- Online formidlere ejer ikke de produkter, de sælger på deres website, men de sætter sælgere direkte i kontakt med købere og tjener normalt penge på at tage et cut af transaktionen. Du kender måske konceptet fra bl.a. eBay.
- Annoncebaseret B2C bliver mere og mere almindelig, da flere og flere mennesker udelukkende bruger online medier. I denne model køber et firma reklameplads på en platform, der modtager store mængder trafik, såsom YouTube.
- Fællesskabsbaseret B2C drager fordel af online ligesindede samfund, der forekommer på medieplatforme. Da mange af disse samfund dannes omkring en fælles interesse eller fysisk placering, kan virksomheder lettere identificere potentielle kunder.
- Abonnementsbaserede B2C-modeller kræver betaling for at få adgang til en virksomheds indhold. Du kender denne model fra Netflix, Viaplay mv.