Hvad er inbound marketing?
Inbound marketing er det modsatte af outbound marketing.
Outbound marketing
Outbound marketing betyder, at virksomheden markedsfører sig via traditionelle TV-reklamer, bannere, telemarketing og reklamer i aviser og blade. Her har virksomheden fuldt kontrol over hvad der bliver markedsført.
Inbound marketing
Inbound markedsføring handler ikke at pushe marketing ud, men nærmere at trække potentielle kunder til sig, fx via vidensindhold og marketing automation. Dette gør online inbound marketing til en meget mindre aggressiv måde at markedsføre sig på som virksomhed.
Et eksempel på inbound marketing
Et eksempel kan være
En mandlig besøgende på Google falder over dit website ved at stille et spørgsmål i søgemaskinen om blomster, som han efterlyser et svar på. Du har selvfølgelig skrevet noget godt indhold om dette emne (hvis du altså sælger ting til blomster) som besvarer mandens spørgsmål, og derfor ligger dit indlæg, som en af højst rangeret indlæg i søgemaskinen på det pågældende søgeord.
Da den besøgende kommer ind på dit website læser han dit indhold. Han er glad og tilfreds og tilmed tilmelder han sig til dit nyhedsbrev, fordi han 1. godt kunne bruge den information du gav ham på landingssiden og derfor gerne vil høre mere fra din virksomhed, eller 2. var interesseret i at give hans mail i bytte for den super lækre blomster guide, du sender til alle dem der tilmelder dig nyhedsbrevet.
Ligeså snart han er tilmeldt nyhedsbrevet, så starter dit automatiserede mailflow, der skal varme ham så meget op med målrettet indhold om blomsterpasning, at denne proces ender med et salg til den mand, der blot søgte et svar på Google.
Lav en inbound marketing kampagne
Eksempler på kanaler, hvor du kan lave en inbound marketing kampagne:
- Blogindlæg
- Landingssider
- Leadgenerering
- Sociale Medier
- Søgemaskineoptimering (SEO)
- Videoer
Hvorfor inbound marketing?
Der findes mange gode grunde til at kaste sig ud i inbound marketing.
Her ser du et par eksempler:
- Du bliver delt. I og med at inbound marketing er bygget op om indhold- og vidensdeling, så giver du altså din kunde en værdi inden de overhovedet lægger en krone i din forretning. Det betyder, at de er mere tilbøjelige til at dele dit indhold og dermed også dit brand.
- Du opbygger en trust. Inden du og din kunde har begyndt et samarbejde, har du vist at du har viden indenfor dit arbejdsområde, derfor er der allerede bygget en anden form for trust op, end hvis du blot annoncerede via outbound marketing.
- Google elsker det! Det er ikke kun dine potentielle kunder der deler på kryds og tværs. Google er også rigtig glad for at finde indhold som kan besvare relateret søgninger med.
- Gratis markedsføring. Modsat outbound marketing, hvor du betaler i dyre domme for at blive promoveret, så betaler du intet for inbound marketing – udover den tid du selvfølgelig bruger på at sammensætte dit content.
Har du brug for hjælp til din Inbound marketing? Så står InboundCPH klar til at hjælpe. Kontakt os for en dialog om dine ønsker og behov.