Marketing Attribution

Marketing attribution omhandler vurderingen af, hvilket marketing mix der er mest fordelagtigt for din virksomhed at anvende. Ved undersøgelse af din kundes rejse, vil du opleve, at det er en fejl, at tillægge den marketingkanal, som fører til et køb alt værdien.

blog-benchmarking-1

Hvad er digital attribution?

Attribution er den engelske betegnelse for ordet tilskrivning. Dette giver god mening i forhold til dette emne. For det handler om, at tilskrive dine marketingkanaler værdi. Som skrevet ovenfor, så er det fejlagtigt at tro, at den marketingaktivitet der endeligt udløste et køb, er den mest effektive. Det kræver mere data, at lave denne konklusion end blot et køb.

Du skal se på hele kunderejsen

For at finde frem til det helt rigtige marketingmix, er du nødt til at se nærmere på hele kunderejsen. Hvis du blot tror, at det eksempelvis er din Google Ads-annonce om tilbud på støvsugere der gør alt arbejdet for at tiltrække de kunder, der køber i din butik? Så tager du højst sandsynligt fejl.

Der kan nemlig ligge flere marketingaktiviteter bagud for din Google Ads-annoncen, som var med til at bidrage til købet – havde du slukket for disse, kan det være at købet slet ikke var blevet til noget.

Lad os tage et eksempel for forståelsens skyld:

Ole vil gerne købe et en ny støvsuger. Han starter ud med at søge på Google og falder over et organisk resultat, som er en guide til hvilken støvsuger der har vundet flest test i år. Ole undersøger markedet videre og falder undervejs over en tekstannonce på Google til samme hjemmeside, der har lavet testen, for at se nærmere på priserne – den støvsuger som Ole godt kunne tænke sig er på tilbud, men Ole vil gerne være helt sikker på, at den ikke findes billigere hos en konkurrent. Derfor ender Ole med at søge på ”støvsuger navnet på tilbud” hvoraf han vælger Google Shopping for at få en oversigt. Det går op for Ole at du faktisk har det mest fordelagtige tilbud og derfor køber Ole hans nye støvsuger af dig.

Kan du se ideen? I eksemplet her, så startede Ole ikke med at trykke på din Google Shopping-annonce, han var i stedet igennem en længere købsrejse for at finde frem til at det netop skulle være det produkt, og at den skulle handles hos netop dig.

Google Attribution kan hjælpe dig

Som du nok har gættet, så kan denne øvelse være en kompliceret sag – det kræver nemlig meget data og hertil er den gode nyhed at Google Attribution kan hjælpe dig, med at forbedre din marketingindsats ud fra at tillægge mere korrekt værdi til de forskellige punkter i dine kunders rejse mod køb i din butik.

Måden Google Attribution gør på, at ved fordele værdien databaseret. Tager vi udgangspunkt i ovenstående eksempel med Ole, så vil Google fordele én konkret værdi til organisk search, en konkret værdi til tekstannoncen, en konkret værdi til shopping resultatet.

Kom i gang med Google Attribution her.

henning-figur

Henning Madsen

Partner & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler