E-mail permissions

E-mail permissions er vigtige, når du anvender e-mail marketing, både juridisk men også for dit brand. Når du modtager et brev med posten, er det meget mere sandsynligt at du åbner det, hvis det kommer fra en du kender, snarere end et firma du aldrig har hørt om. Det samme gælder for e-mails.

blog-oeverst-paa-google

Hvad er e-mail permissions?

E-mail permissions eller på dansk; tilladelse til at sende e-mails, er meget vigtigt uanset hvilken type virksomhed du har. At sende en e-mail til en person, der ikke har accepteret at modtage e-mails fra dig, kan skade dit brands omdømme og forhindre fremtidige e-mails i at nå dine kunders indbakker. Derfor er e-mail permission ikke blot en nødvendighed, men også noget du bør tage seriøst, hvis du ønsker at dine e-mails kommer i kundernes indbakke frem for deres spam-mappe.

I e-mail-marketing betyder det at have tilladelse, at modtageren har givet dig eksplicit og informeret samtykke til at sende meddelelser til dem. Tilladelse kan indsamles på en række måder, såsom:

  • En ny bruger markerer et felt i dit tilmeldings flow, der angiver, at de vil modtage e-mails fra dig.
  • En kunde indtaster deres e-mail-adresse i en formular for at modtage opdateringer og tilbud fra dig.
  • En deltager til et event skriver deres e-mail-adresse på en liste, så de kan modtage yderligere oplysninger fra dig.

I alle disse scenarier forstår personen nøjagtigt, hvad de tilmelder sig, og ved hvem du er. De forventer e-mails fra dig i fremtiden, så de vil sandsynligvis åbne dem.

At sende uopfordret e-mail er også en lovovertrædelse i mange lande – du bør konsultere en juridisk ekspert for at sikre, at du overholder alle gældende love og regler, hvis du er i tvivl.

Konsekvenser hvis ikke du indhenter e-mail permission

Dit e-mail-omdømme er stort set baseret på, hvordan modtagere interagerer med dine E-mails. Hvis nogen modtager en E-mail fra dig, som de ikke havde forventet, kan deres handlinger påvirke din succes negativt, når du sender e-mails i fremtiden.

Åbningsrate

Hvis du ikke har tilladelse til at sende e-mail til brugere eller et lead, er din åbningsrate den første ting, der vil blive påvirket. Dette gælder også, hvis modtageren ikke genkender, hvem e-mailen er fra, eller ikke kan huske at tilmelde sig for at modtage den. En lav åbningsrate vil gøre det sværere for e-mails at lande i dine kunders indbakker i fremtiden.

Afmeldingsfrekvens

En af de mest almindelige årsager til en høj afmeldingsfrekvens, er at sende e-mails til folk, der aldrig har givet samtykke til at modtage den.

Spam

Spam-klager opstår, når en person markerer en e-mail som “spam” eller “junk”. Nogen markerer muligvis en besked som spam, hvis de aldrig har accepteret at modtage dine e-mails, eller hvis de ikke længere vil modtage dine beskeder.

Blokeret e-mails

Hvis du sender nok e-mail til folk, der ikke udtrykkeligt gav dig tilladelse, vil forskellige databaser sandsynligvis angive dit domæne som ondsindet. Dette vil få dine e-mails til at blive blokeret, før de nogensinde når modtageren, og det vil skade dit omdømme.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler