Åbningsrate

Åbningsrate et ord du højst sandsynligt er blevet bekendt med, hvis du arbejder med e-mail marketing. Er du helt ny, gør du klogt i at blive fortrolig med dette term ift. hvad en gennemsnitlig åbningsrate er mv.

Header til BRF kredit

Hvad er en åbningsrate?

Når først du begynder at beskæftige dig med e-mail marketing, er din åbningsrate noget du vil tænke meget over, arbejde med og forsøge at forbedre. Åbningsraten er nemlig den procentdel af abonnenter, som vælger at åbne en bestemt e-mail, ud af dit samlede antal abonnenter, som har modtaget mailen.

Rigtig mange marketingfolk holder særligt meget øje med deres åbningsrate, måske endda lidt for meget. Det gør de for at se, hvor mange mennesker som rent faktisk læser deres e-mail, og derfra bestemme, hvor vellykket e-mailen var.

Arbejd med din åbningsrate

Selvom åbningsraten når det kommer til e-mail marketing er vigtig, skal du passe på med at lade dig forblænde af ét tal. I stedet bør du overveje flere målinger og tænke på dine mål.

Over tid bør du også se på hvordan din åbningsrate forbedres (eller forværres). Dette giver dig en bedre forståelse for, hvor ofte folk ønsker e-mails fra dig. Ud fra denne data kan du også bedre bestemme, hvilken type indhold der er mest interessant for din modtagere.

Altså – sender du det rigtige indhold til det mest interesserede segment? Sender du for ofte? Sender du for sjældent? Du bør også teste dine e-mail emnelinjer og din preheader-tekst for at øge chancerne for en højere åbningsrate.

Meningen med denne monitorering handler om, at du i sidste ende sikrer, at du følger “best practices” principper inden for e-mail marketing. Derudover handler det også om, at du sender indhold af høj kvalitet til de rigtige segmenter af abonnenter samt forbedrer din åbningsrate over tid. Dette fører til et mere engageret publikum, der er investeret i dit brand, hvilket er bedre frem for at bruge store mængder tid på en emnelinje, som kun vil føre til en (måske) højere åbningsrate for den ene e-mail udsendelse.


Gennemsnitlig åbningsrate

Så når alt kommer til alt, hvad er så en gennemsnitlig åbningsrate og hvorfor er den vigtig? En gennemsnitlig åbningsrate er et mål for, hvor mange e-mail modtagere der åbner en e-mail, i forhold til det samlede antal e-mails, der leveres inden for en kampagne. Du kan selvfølgelig selv vælge at udregne den, men typisk kan du også få adgang til denne metric gennem rapporteringsfunktioner, hos din e-mail tjenesteudbyder.

Ellers skal du først trække de samlede afviste e-mails fra de samlede leverede e-mails for at bestemme din åbningsrate. Del derefter dette nummer med de samlede åbnede e-mails. En gennemsnitlig åbningsrate for en e-mail kan variere afhængigt af branchen; en generelt accepteret åbningsrate for en e-mail-kampagne er på 15%-25%.

Dog er der forskel på lister, for når listen over e-mail modtagere stiger, har åbningsraten tendens til at falde. Mindre lister er ofte mere engageret, hvilket også ses, når det omhandler nicher. De oplever nemlig også højere åbningsrater end e-mails om bredere emner.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder & Head of SEO

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler