Cross channel

Cross channel betyder på dansk: tværgående kanal, hvilket er meget sigende i forhold til definitionen. En platform der anvender cross channel sælger nemlig sine produkter tværgående gennem flere kanaler - som spiller sammen. Bliv meget klogere i denne tekst.

blog-pogo-sticking

Hvad betyder cross channel?

Cross channel er det modsatte af multi channel.

  • Multi channel betyder, at du sælger dine produkter via flere kanaler. Det kan eksempelvis være en webshop og en fysisk butik. Webshoppen og butikken spiller ikke sammen, de har hver deres forretningside, ledelse, afdelinger og medarbejdere, der arbejder på hver deres måde.
  • Cross channel betyder, at du sælger dine produkter via flere kanaler. Det kan eksempelvis være en webshop og en fysisk butik. Webshoppen og butikken spiller sammen, de har samme forretningside, ledelse, afdelinger og medarbejdere, der arbejder på en ensartet måde.

Har du allerede en butik og en webshop i dag? Så tænk på om de spiller sammen. Gør de ikke det, så gør du klogt i at begynde på det nu. Ellers risikerer du sure kunder, dårlig omtale og tabt omsætning. For langt størstedelen af alle forbrugere i dag, forventer cross channel.

Det vil altså sige, at din virksomhed skal kunne tilbyde de samme produkter, til den samme pris og med den samme service, uanset hvordan de kontakter dig.


Eksempler på cross channel

Eksempler på Cross channel:

  • Køber en kunde et gavekort fra dig i din butik, så skal han / hun også kunne bruge det på nettet.
  • Køber en kunde nogle bukser fra din webshop, så skal han / hun have mulighed for at bytte dem, både i din butik og via webshop.

Det vil altså sige, at ved cross channel så foregår al handel mellem din virksomhed og kunde på samme vilkår, uanset hvilken kanal der handles gennem.


Hvad er cross channel marketing?

Cross channel markedsføring er igen det modsatte af multichannel markedsføring. Selvom det for mange, kan være svært at se forskellen, i og med at begge annoncere på flere kanaler, så er den der altså!

For ved markedsføring som cross channel, der spiller marketingaktiviteterne sammen. Alle marketingaktiviteter bliver nøje tilpasset den enkelte kunde, med det formål at give en følelse af, at virksomheden markedsføre sig personligt og med én identitet.

Viden om den potentielle kunde fra én kanal anvendes på de andre kanaler. Derfor kan hvert enkelt budskab stærkt lede videre til næste budskab, indtil den potentielle kunde vælger at købe en vare.

Her ses altså på kunderejsen med kundens briller på – hvordan et sammenhæng af budskaber og kanaler kan skabe det bedste samspil, på tværs, som giver en større chance for salg.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler