fbpx

65-89-årige er vilde med e‑handel

E-handel er blevet en naturlig del af de 65-89-åriges hverdag, viser en undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik. Det betyder, at vaner ændres, og det samme bør din marketingplan muligvis også, hvis den ældre generation er en del af din virksomheds målgruppe. Læs mere herunder.

online-shopping

Så meget handler de ældre online

Det er efterhånden en del år siden, at e-handel blev en del af danskernes hverdag. I mange år har det været mere eller mindre forbeholdt den del af befolkningen, som har fulgt teknologien og været hurtige til at tilpasse sig den digitale verden. Den tid er slut. Vores ældre i samfundet vil ikke længere nøjes med at handle på mere traditionel vis – de vil handle online.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik findes den største stigning i antallet af online-shoppere i aldersgruppen 75-89 år, hvor 65 % flere shopper online i 2020 sammenlignet med 2016. Den næststørste stigning findes i aldersgruppen 65-74 år, hvor andelen af online-shoppere er steget med 25 %:

Kilde: www.statistikbanken.dk/bebrit07.

Så det billede du måske har af dine bedsteforældre med en Nokia 3310 i hånden, det trænger vist til fornyelse. At handle online er ikke længere kun forbeholdt den yngre generation. Den ældre generation er nemlig ved at lære, hvor nemt det er at handle online, og hvor mange fordele der følger med.

E-handel under COVID-19

COVID-19 har naturligvis haft indflydelse på danskernes online handel, idet mange fysiske butikker har oplevet en nedgang i deres omsætning eller har været nødt til at lukke midlertidigt eller permanent. Det har betydet, at købere i alle aldre har været nødsaget til at blive fortrolige med nethandel.

Ældre vil sandsynligvis fortsætte med at handle mere online af to simple årsager; Det er nemt og bekvemt at handle online, og det mindsker risikoen for at blive udsat for COVID-19 og andre smitsomme sygdomme.

Det kan alt andet lige siges, at de ældre bruger flere penge online, end de hidtil har gjort. Derfor er det selvfølgelig også interessant at se på, hvad de bruger flest penge på online. Det kan ses af følgende data fra Danmarks Statistik, hvor det fremgår, at i aldersgruppen 60-74 år har:

  • 47 % købt tøj, sport- og fritidsudstyr online inden for sidste år
  • 37 % købt møbler og husholdningsartikler online inden for sidste år
  • 29 % købt medicin online inden for sidste år
  • 25 % købt bøger og aviser online inden for sidste år
  • 23 % købt mad online inden for sidste år
  • 14 % købt dagligvarer online inden for sidste år
  • 9 % købt musik og film online inden for sidste år.

Købelysten stiger

Efter at flere danskere valgte at få deres indefrosne feriepenge udbetalt, steg forbrugertilliden igen. Forbrugertilliden er et udtryk for befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation. I september måned lå den på minus 7,5, mens den i oktober lå på minus 6,2.

Den beskedne stigning bevidner om, at købelysten stiger blandt den danske befolkning, og det er en god nyhed for virksomhedsejere i hele landet:

Kilde: www.statistikbanken.dk/forv1.

Udnyt denne viden

Som marketingansvarlig er det vigtigt at have en finger på pulsen og følge udviklingen i samfundet. I takt med at den ældre generation i stigende grad benytter sig af e-handel, og forbrugertilliden er stødt stigende, skal du bruge denne viden til at evaluere din marketingindsats.

For hvordan kan du målrette din marketing til også at ramme målgruppen +65, og hvilke produkter er det, der efterspørges af dem? Det kræver, at du træder et skridt tilbage og kigger på, hvilke muligheder du umiddelbart har for at ramme den ældre målgruppe. Her et et par eksempler:

SEO

Det siger måske sig selv, men der er ofte forskel på, hvordan en 18-årig og en 65-årig agerer på Google. Derfor gør du klogt i at undersøge mulighederne for at arbejde med de søgeord, som den ældre generation benytter sig af, så du også kommer frem i søgeresultaterne, når de leder efter det, du tilbyder.

Du kan læse mere om at finde søgeord i vores indlæg om søgeordsanalyse. Der findes desværre ikke nogle værktøjer, der kan give pålidelig information om aldersdemografisk brug af søgeord. Min anbefaling er derfor, at du kortlægger søgeord inden for emneområder og produktområder, som du ved tiltaler en ældre målgruppe.

Der vil sandsynligvis være områder, som tiltaler både en yngre og en ældre målgruppe. I det tilfælde kan du vælge at afgrænse analysen ved kun at undersøge produktrelaterede søgeord, der indeholder eksempelvis “til ældre”. Det kan være en fordel, hvis du har et begrænset SEO-budget og gerne vil fokusere indsatsen. Men som regel er det mere hensigtsmæssigt at målrette indsatsen mod brede søgeord, vel vidende at de bruges af forskellige målgrupper.

Google Ads

Søgeordsanalysen fra din SEO-indsats kan bruges som fundament for dine Google Ads-annoncer. Målgrupper, annoncer og salgsbudskaber i Google Ads kan med fordel tilpasses de søgeord, du har identificeret i søgeordsanalysen.

Din demografiske målretning i Google Ads er et punkt, du bør være særligt opmærksom på, idet du fejlagtigt kan komme til at ekskludere det grå guld, hvis ikke du er opmærksom på, at de kan være en del af din målgruppe.

Føl dig ikke for sikker!

Måske har din målgruppe altid været de købevillige +65-årige, som loyalt vender tilbage til din fysiske butik. Du har gennem årene positioneret din virksomhed på markedet og føler derfor, at kunderne er loyale over for din forretning. Det er ikke nødvendigvis rigtigt – statistikkerne viser, at den ellers så traditionelle målgruppe ikke længere stiller sig tilfreds med at købe deres produkter fysisk.

De ældre undersøger markedet online og sammenligner produkter såvel som priser. Det betyder, at din målgruppe måske ikke er så loyale, som du måske går og tror. Teknologien er blevet en del af deres hverdag, og hvis ikke din virksomhed følger med tendensen, risikerer du over tid at tabe kunderne til dine konkurrenter.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationData & InsightsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor