Hvad er e-mail permissions?
E-mail permissions eller på dansk; tilladelse til at sende e-mails, er meget vigtigt uanset hvilken type virksomhed du har. At sende en e-mail til en person, der ikke har accepteret at modtage e-mails fra dig, kan skade dit brands omdømme og forhindre fremtidige e-mails i at nå dine kunders indbakker. Derfor er e-mail permission ikke blot en nødvendighed, men også noget du bør tage seriøst, hvis du ønsker at dine e-mails kommer i kundernes indbakke frem for deres spam-mappe.
I e-mail marketing betyder det at have tilladelse, at modtageren har givet dig eksplicit og informeret samtykke til at sende meddelelser til dem. Tilladelse kan indsamles på en række måder, såsom:
- En ny bruger markerer et felt i dit tilmeldings flow, der angiver, at de vil modtage e-mails fra dig.
- En kunde indtaster deres e-mail-adresse i en formular for at modtage opdateringer og tilbud fra dig.
- En deltager til et event skriver deres e-mail-adresse på en liste, så de kan modtage yderligere oplysninger fra dig.
I alle disse scenarier forstår personen nøjagtigt, hvad de tilmelder sig, og ved hvem du er. De forventer e-mails fra dig i fremtiden, så de vil sandsynligvis åbne dem.
At sende uopfordret e-mail er også en lovovertrædelse i mange lande – du bør konsultere en juridisk ekspert for at sikre, at du overholder alle gældende love og regler, hvis du er i tvivl.
Konsekvenser hvis ikke du indhenter e-mail permission
Dit e-mail-omdømme er stort set baseret på, hvordan modtagere interagerer med dine e-mails. Hvis nogen modtager en e-mail fra dig, som de ikke havde forventet, kan deres handlinger påvirke din succes negativt, når du sender e-mails i fremtiden.
Åbningsrate
Hvis du ikke har tilladelse til at sende e-mail til brugere eller et lead, er din åbningsrate den første ting, der vil blive påvirket. Dette gælder også, hvis modtageren ikke genkender, hvem e-mailen er fra eller ikke kan huske at have tilmeldt sig for at modtage den. En lav åbningsrate vil gøre det sværere for e-mails at lande i dine kunders indbakker i fremtiden.
Afmeldingsfrekvens
En af de mest almindelige årsager til en høj afmeldingsfrekvens, er at sende e-mails til folk, der aldrig har givet samtykke til at modtage den.
Spam
Spam-klager opstår, når en person markerer en e-mail som “spam” eller “junk”. Nogen markerer muligvis en besked som spam, hvis de aldrig har accepteret at modtage dine e-mails, eller hvis de ikke længere vil modtage dine beskeder.
Blokeret e-mails
Hvis du sender nok e-mail til folk, der ikke udtrykkeligt gav dig tilladelse, vil forskellige databaser sandsynligvis angive dit domæne som ondsindet. Dette vil få dine e-mails til at blive blokeret, før de nogensinde når modtageren, og det vil skade dit omdømme.