Hvad er branding?
Vi starter med at se nærmere på definitionen af branding. Det er nemlig en enormt kompleks størrelse og kan praktiseres meget forskellige fra virksomhed til virksomhed. For en nærmere forståelse vil vi i stedet vise dig nogle eksempler på brands herunder:
- Nike
- Netto
- MASH
Når du læser ordet Nike, så tænker du sikkert allerede smart sportstøj, fordi det er den måde Nike har brandet sig på. Netto derimod giver måske nærmere en tanke om billigt indkøb, mens MASH har brandet sig som en restaurant med lækkert mad.
Ingen af ovenstående virksomheders brand påvirkning på dig er tilfældige, det hele bunder ud i en brandingstrategi for dem hver, hvordan du ønsker at plante deres virksomheds identitet i dit hoved.
Branding definitionen drejer sig altså om at skabe en stærk tilknytning til en virksomhed, en person eller et produkt med en specifik identitet, sådan så når du mangler løbesko, så er det automatisk Nike du kommer i tanke om.
Det er tidskrævende og koster penge at opbygge et brand ,men med en stærk position i markedet, så bliver det billigere at tiltrække nye kunder, og de kunder du allerede har vil blive mere loyale. Derfor er det en god ide at udarbejde en brandingstrategi.
Hvad er en branding strategi?
Vil du gerne have større fokus på branding af din virksomhed, så du kan plante din virksomheds identitet i dine kunder og potentielle kunders bevidsthed, så er en brandingstrategi er god ide.
Som tidligere beskrevet, så er et brand det som ens kunder og potentielle kunder tænker på, når de ser eller høre et virksomhedsnavn. Det vil så sige, at hvis du gerne vil udvikle et brand, så start med at fokusere på hvordan du ønsker dine kunder skal tænke – hvad er din vision, og hvad er målet?
Når du har styr på de overordnede strategiske rammer, så skal du lave en brandingstrategi plan, som har brudt din strategi ned i mindre planer, som du og dine medarbejdere nemmere kan handle på, for i sidste ende at opnå målet.