Hvad er lead nurturing?
Definition for lead nurturing er egentlig ret simpelthen, det handler nemlig om at udvikle relationer til dine leads og pleje dem gennem købsprocessen.
Det er selvsagt den korte version, for der er meget mere i det end som så, så lad os gå lidt mere i detaljer.
Ofte er det sådan, at mindst halvdelen af de leads som findes i en virksomhedsdatabase, endnu ikke er klar til at købe noget. Uanset hvordan du har fået fat i dit lead, om det var ved at forære dem en gratis guide, gennem et webinar du har afholdt eller et en anden aktivitet, for der findes nemlig hundredvis af måder, at generere leads på. Når alt kommer til alt så er faktum, at bare fordi de gav dig deres oplysninger, betyder det altså desværre ikke, at de er klar til at give dig deres penge. Hvis du forventer det, så er det naivt og kan faktisk lede til, at de afviser dig inden du overhovedet har fået en ordentlig chance.
Lead nurturing – dét skal du gøre
Dine leads er værdifulde, så pas på dem – det gør du blandt andet gennem lead nurturing! Dine leads vil nemlig have information. De ønsker ikke at føle sig presset til at hive deres pengepung frem, før de er helt klar! Hvis du presser dem, risikerer du at miste dem for altid.
Når du først kontakter et lead, skal du i stedet for at gå direkte til stålet blot have en blødere tilgang. Du færreste leads bliver i hvert fald begejstret ved en opringning fra dig, hvor du siger; ”Hej se på disse fantastiske produkter, vi har! Køb noget! ” For ikke at sige ingen.
Nej, i stedet bør du have en mere ydmyg og opmærksom tilgang. Du bør i stedet sende dem dit markedsføringsmateriale, der får dem til at blive interesseret i, hvad din virksomhed gør, og hvorfor de måske vil arbejde sammen med dig. Det er vigtigt at vide, hvor i købsprocessen dine leads befinder sig så du sender dem relevant, målrettet indhold og ikke indhold, der vil skræmme dem væk, fordi de simpelthen ikke er langt nok ned i salgstragten.
Hvorfor er lead nurturing vigtigt?
Du kan ikke gå direkte fra leadgenerering til konvertering. Det er simpelthen ikke sådan, det fungerer, desværre..
Lead nurturing er en langt mere bæredygtig strategi, for ikke at nævne de økonomiske fordele. Undersøgelser har nemlig vist, at virksomheder som arbejder aktivt med lead nurturing opnår op til 50% flere salg, til 33% lavere omkostninger. Investeringsafkastet bliver altså langt bedre, når marketing teamet arbejder med lead nurturing, før salgsteamet får fingrene i det.
Lead nurturing er derfor så utrolig vigtigt at inkludere i din strategi. Den tid, det tager at pleje dine kundeemner, er intet i forhold til det investeringsafkast, du vil se på grund af det.