Voice search

Voice Search (også kaldet stemmestyrede søgninger) udgør en større og større del af alle søgninger på Google. Lær hvordan du tilpasser din SEO-indsats til Voice Search her.

blog-voice-search

Voice Search (også kaldet stemmestyret søgning) er en funktion, man finder på en lang række digitale apparater, som giver brugerne mulighed for at søge information frem ved at tale til apparatet i stedet for at søge på søgeordene i Google med tastaturet. Selvom det kan komme til at fremstå som en helt ny funktion, så er det faktisk noget, som Google allerede introducerede tilbage i 2002.

Dengang var teknologien dog så dårlig, at der desværre ikke særlig ofte var gode resultater at finde med Voice Search, og mange forbandt det derfor med frustration. Det var først i 2011, da Apple valgte at integrere den digitale assistent Siri i deres iPhone 4S, at interessen for Voice Search vandt frem igen. Men også her opstod der en række problemer i form af stemmegenkendelse og semantisk afkodning.

Hvis vi spoler tiden frem til i dag, ser det helt anderledes ud. Flere af de helt store tech-koncerner som Google, Amazon, Apple og Microsoft har nemlig deres egne digitale assistenter, som brugerne interagerer med i form af stemmen. I dag er der flere udbydere på markedet, men udover det er kvaliteten af Voice Search-oplevelsen også markant bedre.


Sådan søgemaskineoptimerer du til voice search

Vi skal ikke forvente, at der går længe før flere og flere virksomheder får øjnene op for Voice Search, hvis ikke de allerede nu er ved at få implementeret det i deres SEO-strategi. En række eksperter og medier som Forbes og Searchmetrics spår nemlig, at vi i den nærmeste fremtid bliver mere og mere tilbøjelige til at finde information ved hjælp af Google Assistent, Siri, Microsoft Cortana og Amazon Alexa.

Med Voice Search slipper brugerne for at have mobilen op af lommen, for dernæst at finde Google frem, skrive spørgsmål eller søgeord ind i Google og så browse rundt. Brugerne får i stedet lov til at springe alle de her elementer over og lade eksempelvis Google Assistant eller Siri gøre arbejdet for dem.

Mobiloptimering

Hvad kan du selv gøre for at optimere din hjemmeside med fokus på Voice Search? Én af de ting, du skal fokusere på, er mobiloptimering, da flest stemmesøgninger er foretaget på mobilen. Det er selvom Voice Search er tilgængeligt på en lang række digitale apparater som eksempelvis smart home systemer og desktops. Læs mere i vores guide om mobilvenlighed.

  1. Find ud af, om du har “Crawl Errors” eller 404-fejl på hjemmesiden
  2. Tjek din “Mobile usability report” I Google Search Console
  3. Kør en “Fetch and Render”-test i Google Search Console
  4. Tjek dine vigtigste sider med “Page speed insight tool”
  5. Tjek hvor hurtigt din hjemmeside loader i WebPageTest.org
  6. Lav dine egne tests på forskellige devices og i forskellige browsere
  7. Test dit video-indhold for Flash

Local Search Results

De brugere, der søger svar på spørgsmål med Voice Search, er ofte interesserede i lokale søgeresultater. Lokale resultater vises for brugere, der søger efter steder eller virksomheder, der ligger i nærheden af, hvor de befinder sig. Det er derfor en fordel, hvis du forbedre eller opdaterer virksomhedens lokale tangering ved at bruge Google My Business. Du finder en guide til Google My Business her.

  1. Angiv fuldstændige og præcise oplysninger om din virksomhed
  2. Bekræft dine placeringer med virksomhedsadresser
  3. Interager med kunder ved at svare på deres anmeldelser af din virksomhed
  4. Tilføj relevante og indbydende billeder, der viser de produkter, du sælger

Søgemaskineoptimering (SEO)

Der er stor semantisk forskel på, hvordan brugerne søger på tastaturet og med stemmen. Når brugerne søger på tastaturet, så er de tilbøjelige til at søge efter få konkrete ord, mens de med Voice Search taler i hele sætninger, der består af flere ord. Når du søgeordsoptimerer til Voice Search, skal du derfor tænke i hele sætninger og i konkrete spørgsmål. Vi har lavet en SEO-guide, hvor vi gennemgår, hvordan du finder din virksomheds mest relevante søgeord og søgefraser i artiklen om søgeordsanalyse.

  1. Tænk over, hvad din målgruppe søger efter for at finde dine produkter eller ydelser
  2. Brug Googles egen søgefunktion til at finde relevante søgeord og søgefraser
  3. Find variationer af dine relevante søgeord med “Google Søgeordsplanlægning”
  4. Lad dig inspirere af de søgeord, dine konkurrenter bruger
  5. Find de spørgsmål, som dine potentielle kunder stiller på Google, hvor dine søgeord indgår med “Answer The Public”.
henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få viden om mobiloptimering
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing