SEA (Search Engine Advertising)

SEA står for Search Engine Advertising, hvilket på dansk kan oversættes til søgemaskine-annoncering. SEA, search engine advertising, er en fælles betegnelse for alle måder, hvorpå du kan købe dig til annoncering i søgemaskiner – uanset format og afregningsform.

blog-google-ads-raadgivning

Hvad er SEA?

Du har måske hørt om SEO – Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. SEO dækker over den organiske optimering, hvorimod SEA er modstykket til SEO. Begge dele går ofte under betegnelsen SEM – Search Engine Marketing eller søgemaskine-markedsføring.  

SEAs formål er at få dig foran dine konkurrenter i søgeresultaterne ved at betale en søgemaskine (f.eks. Google) for at vise din side øverst i deres resultater. Dette fungerer ved at byde på bestemte søgeord, som du mener vil generere værdifulde besøgende til dine sider.

Når du først har hørt om SEA, er en almindelig misforståelse at antage, at du bare kan springe over “optimering af dit websted” og skære linjen ved at smide nogle penge på Google og forvente at være nummer ét i søgeresultaterne. 

Først og fremmest er der en forskel mellem betalte og organiske søgeresultater. Betalte resultater vises øverst på siden med betegnelsen “annonce”, mens organiske søgeresultater vises lavere på siden. Organiske søgeresultater påvirkes på ingen måde af betalt annoncering på Google.


SEA Marketing

Der er delte meninger omkring SEA, men oplevelsen med SEA afhænger i stor grad af, hvordan din kampagne er opsat. Hvis ikke din kampagne er ordentligt lavet, og der måske endda er inkluderet negative-søgeord (søgeord du ikke ønsker at blive vist på), kan det hurtigt blive både dyrt og ineffektivt. 

Googles algoritme er mere kompleks end blot at give den øverste plads til højstbydende. Google Ads, som er Googles SEA-tjeneste, bruger “Ad Rank” til at bestemme, hvem der fortjener den bedste position i de betalte søgeresultater. Denne annoncerangering er en intern score, der består af bl.a. følgende parametre: 

  1. Dit bud: Hvor mange penge er din virksomhed villig til at betale.
     
  2. Kvaliteten af den annonce, du vil vise: Google vurderer hvor relevant din annonce og dit website der linkes til, er for brugeren.
     
  3. I forlængelse med ovenstående vurderer Google, om destinationssiden er let at navigere rundt på, optimeret til mobilbrug, unik, indlæses hurtigt mv.
     
  4. Relevansen af denne side for besøgende: Vil et klik på din annonce give et svar eller en løsning til den person, der søger?
     
  5. Hvis to annoncerer har annoncerangeringer der ligner hinanden, kan begge vinde placeringen.

Dette betyder, at selvom du har det højeste bud på et bestemt søgeord, kan du stadig miste din position til en konkurrent, der gjorde et bedre stykke arbejde med at levere relevant indhold af høj kvalitet til brugere af søgemaskinerne.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om Ads og SEO