Schema markup

Schema markup er kode, som du lægger på dit websted for at hjælpe søgemaskinerne med at returnere mere informative resultater for brugerne. Hvis du nogensinde har brugt rich snippets, forstår du nøjagtigt, hvad schema markup handler om.

content-strategi-indlaeg

Hvad er schema markup?

Schema markup er en fantastisk måde at hjælpe dit websted med at skille sig ud fra dine SEO-konkurrenter. Her er hvorfor du har brug for Schema og en Schema guide til, hvordan du tilføjer det til dine websider.

Schema markup, der findes på Schema.org, er en form for mikrodata. Når det først er føjet til et website, oprettes en forbedret beskrivelse (almindeligvis kendt som et rich snippet), der vises i søgeresultaterne. Søgemaskiner som bl.a. Google, Yahoo og Bing – begyndte først at samarbejde om at skabe Schema.org tilbage i 2011. Schema markup er især vigtig for, hvordan en søgemaskine fortolker konteksten af en forespørgsel og bestemmer kvaliteten af et søgeresultat. Schema kan give sammenhæng til et ellers tvetydigt webside.


Schema og din rangering

Der er ingen beviser for, at mikrodata har en direkte effekt på organisk søgning. Ikke desto mindre får rich snippets dine landingssider til at være mere synlige i SERP’en. Denne forbedrede synlighed har vist sig at forbedre klikprocenten.

Imidlertid er en ulempe ved at bruge mikrodata, at du er nødt til at markere hvert enkelt element på din webside. Som du kan forestille dig, kan dette hurtigt blive rodet. Før du begynder at tilføje Schema til dine landingssider, skal du finde ud af ‘elementtypen’ af indholdet på din webside. Fokuserer dit webindhold f.eks. på drikkevarer?


RDFa – Schema

Helt overordnet set er RDFa en udvidelse til HTML5, og den blev designet til at hjælpe brugere med at markere strukturerede data. RDFa betragtes som en W3C-anbefaling, hvilket betyder, at det er en webstandard, og det kan bruges til at kæde strukturerede data sammen. Dette er især nyttigt, hvis du vil tilføje strukturerede data, der strækker sig ud over grænserne for Schema.org.

Bare rolig. RDFa adskiller sig ikke meget fra mikrodata. Svarende til mikrodata inkorporeres RDFa-tags med den allerede eksisterende HTML-kode i selve teksten på dit website.

Forhåbentlig er enhver frygt, som du måske havde haft, da du hørte ordet “Schema” eller “Structured Data” blevet meget bedre. Arbejdet kan virke kedeligt. Men givet tid og kræfter vil du være sikker på at høste fordelene ved dit arbejde.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing