Salgsoptimering

Salgsoptimering handler om at maksimere udbyttet af fremtidige salg, baseret på data fra tidligere salg. At optimere dine salg kræver med andre ord en kontinuerlig indsats, hvor du analyserer og evaluerer den proces, der skaber salgene.

blog-seo-raadgivning

5 gode råd til salgsoptimering

Her får du 5 konkrete måder, du kan optimere dine salg på:

1. Start med din ideelle kunde

Mange erhvervsdrivende har faktisk ikke et klart billede af, præcis hvem de forsøger at sælge til. Det vil sige, hvem deres produkt eller service henvender sig til. For selvom du måske godt kan sælge et par smarte, moderigtige designersolbriller til en mand i 70’erne, er der nok langt større sandsynlighed for at lukke et succesfuldt og profitabelt salg til en kvinde i 20’erne.

Udarbejd derfor altid en profil med din ideelle kundes vigtigste kendetegn. Det kan være alt fra købsadfærd, økonomisk klasse, familiebaggrund, køn, alder, motivation for at købe, mål i livet, og andet. Jo mere detaljeret, jo bedre bliver din salgsoptimering senere. Der er intet vigtigere end at forsøge at sælge til de rigtige kunder.

2. God leadgenerering og -opvarmning

Før du får kunder, bør du sørge for at få leads. Og selvfølgelig de rigtige leads. Nå ud til kundeemner, som er relevante for dig, og ingen andre. Når du har genereret gode leads, skal du efterfølgende tage dig godt af dem. Det vil sige, varm dem op og gør dem interesserede i dit produkt eller service. Vis dem, hvorfor de ikke kan leve uden. Det er en balancegang, for du skal selvfølgelig ikke være pushy, og husk altid at have kundens interesse for øje: Hvad får de ud af det?

3. Track og analysér data

Når først dine salg begynder at komme ind, begynder du samtidig at opbygge en uvurderlig vidensbank. Data er vigtigt, og din egen data er den allervigtigste. Intet i verden kan fortælle dig mere om hvad der virker for præcis din virksomhed, end din allerede eksisterende data. Ud fra din data kan du hive et hav af informationer, og du kan udføre nærmest endeløse rækker af tests.

Test for eksempel forskellige leadgrupper. Baseret på en isoleret faktor (fx alder, køn, interesse eller økonomi), hvilken gruppe af leads ender så med at konvertere bedst? Hvor rent geografisk får du flest salg?

4. 80/20 reglen

Din salgsproces kan altid optimeres. Og 80/20 reglen er et rigtig godt udgangspunkt. Den siger, kort fortalt, at omkring 80 procent af din fortjeneste (i dette tilfælde: afsluttede salg) kommer fra 20 procent af din indsats (i dette tilfælde: reklamepenge, tid brugt, personaleløn, osv).

Reglen siger også, at du kontinuerligt bør optimere de 20 dårligst performende procent af din salgsprocess. Her kommer din data igen til sin ret. Se nøje på de forskellige trin i processen, lige fra først til sidst. Hvor er det største spild? Hvor ligger den sværeste udfordring? Hvor falder flest leads fra?

Lad de 80 bedst performende procent være, og brug de 20 nederste procent til at forbedre, fintune og teste nye veje. På den måde vil du se en ongoing salgsoptimering.

5. Feedback

Det er afgørende for enhver virksomhed at få feedback. Det gælder både fra kunder, som har købt noget hos dig, leads, som er faldet fra undervejs, og dine medarbejdere og ansatte, som arbejder på at skaffe salgene. Inden for salgsoptimering er feedback af al slags absolut afgørende. Det gælder om at være lydhør, for kun på den måde kan du opdage faldgruber, fejl eller mangler.

Start med disse 5 råd, og du vil være godt på vej mod effektiv salgsoptimering i din virksomhed. Husk også, at det er en vedvarende proces, som I princippet aldrig bør ende.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din salgs- og marketingindsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på online marketing? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing