Leads

Leads er et meget anvendt ord indenfor salg- og marketingverdenen. Den overordnede betydning af ordet lead er; en potentiel kunde. I denne artikel bliver du klogere på, hvad et lead er, og hvordan du selv kan skaffe fantastiske leads til din virksomhed.

blog-google-analytics

Hvad betyder leads?

Det er de færreste virksomheder, der ikke dagligt er på jagt efter nye leads, som de arbejder på at konvertere til kunder. At have styr på netop dette ord, dets betydning og hvordan der kan arbejdes med at indsamle leads, kan gavne dig og din virksomhed meget. 

Lad os starte med betydningen…

Som skrevet ovenfor, så kan en potentiel kunde kaldes for et lead. Ordet lead, har fuldt ud samme betydning, som hvis vi på dansk sagde kundeemne. 

Definitionen virker så enkel, at “hvad der er lead” ikke synes at være et egentligt spørgsmål, der er værd at besvare.

Men det er ikke sandt.

For spørgsmålet “hvad er et lead”, er måske noget nær den største debat mellem en marketing- og en salgsmedarbejder. 

Hvis ikke definitionen på et lead er på plads, kan salgsafdelingen hurtigt mene, at deres kollegaer i marketing er blevet noget snæversynede. 

Marketingmedarbejdere kan nemlig i mange tilfælde fokusere meget på antallet af leads, de har generet, men lukke øjnene overfor salgsafdelingens videre arbejde med disse leads, der måske fra tid til anden klager over kvaliteten af de indsamlede leads. 

De ender derfor med at forsinke opfølgninger og miste muligheder, der muligvis havde konverteret. I sidste ende ligger skylden i marketingafdelingen for ikke at generere kvalitetsleads. 

Afhængig af hvad du sælger, så kan et lead være en privatperson eller en kontaktperson hos en virksomhed – fælles for dem begge er, at de har udvist interesse for en ydelse eller et produkt, som du sælger, og at de gerne vil kontaktes i den forbindelse.

Nødvendige lead-informationer

Bemærk! Der er kun er tale om et lead, hvis du som virksomhed har informationer på den potentielle kunde som muliggør, at du kan kontakte personen efterfølgende. Det kan eksempelvis være: 

  • Navn
  • Mail
  • Telefonnummer

Hvad er forskellen på varme og kolde leads?

Leads kan deles op i to grupper – varme og kolde leads: 

  • Varme leads omhandler potentielle kundeemner, som har en større tilbøjelighed til at købe din virksomheds produkter eller services. 
  • Kolde leads omhandler de potentielle kundeemner, som har en mindre tilbøjelighed til at købe din virksomheds produkter eller services. 

Det siger lidt sig selv, at de kolde leads som oftest kræver mere arbejde af virksomheden, i forhold til at konvertere dem til at blive kunder. 


Hvordan får jeg leads?

Måden hvorpå, du modtager leads, kan være mange – det kan eksempelvis være en potentiel kunde, som sender dig en mail fordi personen har hørt om din virksomhed fra en kollega eller ven, mens andre leads er nogle du selv skal ud i ”marken” og indhente. 

De leads, du selv skal arbejde for at få i hus, kommer via det vi på fagsprog kalder for leadgenerering. 

Hvad er leadgenerering?

Leadgenerering / lead generation handler om at generere leads – altså den proces, der sættes i gang, for at indsamle data på potentielle kunder til din virksomhed gennem leadgenererings værktøjer. 

Det er nemlig ikke nok blot at fokusere på at indsamle leads. Der bør også fokuseres på at generere leads, hvor kvaliteten som tidligere nævnt er vigtigere end kvantiteten. Hvordan du kan gribe dette an, kan du blive meget klogere på i indlægget om leadgenerering.


Hvad koster et lead?

Prisen på et lead afhænger af, hvilken branche du befinder dig i, samt hvilke leadgenerering-værktøjer du anvender. 

Eksempler på betalingsmetoder: 

  • Betalingen kan ske ved, at din virksomhed betaler en pris for hvert lead du modtager
  • Betalingen kan ske ved, at din virksomhed betaler en fast månedlig pris for eksempelvis at køre en lead-genereringannonce på et socialt medie.

Som tommelfingerregel bør dine omkostninger på at indfange leads ikke overstige den life time value som de kan udgøre i din virksomhed.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Prøv vores online konkurrentanalyse
Få indsigt i dine konkurrenter på Google