Leadgenerering

Leadgenerering, eller lead generation, benyttes af mange virksomheder for at øge interessen omkring deres produkter eller services. I leadgenerering processen indsamles der værdifuld data gennem diverse databaser eller platforme. Ofte foregår det således, at leadet (den potentielle kunde) giver virksomheden relevante oplysninger og omvendt får leadet noget værdifuldt tilbage - afhængigt af branche og segment kan dette variere.

blog-seo-strategi

Hvad er leadgenerering?

Den data, der indsamles om potentielle kunder, indsamles ofte gennem det, der kaldes leadgenerering. Leadgenerering er den proces, hvor en virksomhed indsamler kontaktoplysninger på relevante kundeemner, for senere at kunne bruge disse oplysninger i salgs- og marketingøjemed. Kundeemnerne kaldes i den sammenhæng for leads. Der findes mange forskellige måder at indsamle leads på. 

Eksempel på populære leadgenerering-kanaler:

  • Din hjemmeside. Fx: Kontaktformular og tilmelding til dit nyhedsbrev. 
  • Facebook. Gennem din sideadministrator kan du sætte kampagner op til at indsamle leads. Ydermere kan du nemt holde styr på dine leads i Facebooks lead center. 
  • YouTube. På YouTube kan du ligeledes indsamle leads og behandle dem. 
  • LinkedIn Ads. LinkedIn tilbyder også opsætning og administration af leads. 
  • Gratis læring. Eksempelvis e-bøger og analyser. 
  • Freebies. Eksempelvis prøveversioner af dit program.
  • Webinar. Giver dig mulighed for at nå ud til mange på samme tid.

Dette er blot nogle eksempler på, hvor og hvordan du kan indsamle leads, men der er mange muligheder, hvis du ønsker at begynde at arbejde med leadgenerering.


Formålet med leadgenerering

Den data, der indsamles, kan anvendes på et senere tidspunkt, det kan fx være gennem et nyhedsbrev. Det kan være en god idé at designe landingssider på din hjemmeside eller webshop med det formål at samle leads – der er fokus nemlig ikke på at at sælge virksomhedens services eller produkter, men på at indsamle data med det formål at skabe en kunderelation. Her kan du med fordel tilbyde personen fx en gratis e-bog eller guide. For uanset hvilken branche du befinder dig i, skal du først og fremmest opstille en attraktiv byttehandel! 

Afhængig af din virksomheds formål og segment, kan en strategi udformes og derfra bedre udvælge en eller flere platforme hvorpå disse leads skal opsamles. Leadgenereringens hovedformål er som regel at udvide virksomhedens kundedatabase samt øge salg eller antal møder, uagtet hvilken strategi der benyttes. 

For at opnå målet, er det vigtigt også at kende sine lead genererings delmål, hvilket kan være at få så mange relevante informationer om de potentielle kunder som muligt – det kan være værdifuldt da: 

  • Viden om kunden kan i salgsprocessen være afgørende. 
  • Kendskab til de produkter eller services som kunden er mest interesseret i – eller ønsker at vide mere om. 
  • Målretning af relevante tilbuds- eller informationsmails.

Leadgenerering i B2C- og B2B-virksomheder

Uanset om du arbejder i B2B– eller B2C-segmentet, bør du fokusere på leadgenerering. Forskellen på B2B og B2C er som oftest, hvordan dine leads bliver genereret, samt hvordan informationen anvendes. 

I bund og grund skal virksomhedens formål med leadgenerering identificeres, derefter skal de rette placeringer og værktøjer til genereringen findes og anvendes. Det ville være en skam at opsætte en leadannonce på Facebook, hvis din målgruppe slet ikke befinder sig på Facebook – det er nemlig både dyrt, tidskrævende og giver højest sandsynligt ingen værdi. 

Derfor gør du klogt i at at identificere de databaser og platforme der skal anvendes, idet de udgør en fundamental del af strategien, sammen med den tekst eller det indhold, som skal overbevise den potentielle kunde om at efterlade sine informationer. Sørg derfor altid for at dit indhold og dine call-to-action-knapper er præcise, så kunden ved hvad de kan forvente.

martino-figur

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se forfatter
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Få en dialog om dit projekt

Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Download vores nye SEO-bog
Få ny viden om SEO