fbpx

Google strammer grebet om dårligt indhold med ny ‘Helpful Content Update’

Mange husker den gang Google rullede deres Panda update ud. Men hvis du er ny til SEO, så tager vi lige en kort opsummering. Panda er en algoritme som crawler efter dårligt indhold. Algoritmen blev introduceret i 2011, som et forsøg på at højne kvaliteten af indhold og modarbejde såkaldte ‘Content farms’.

11 år senere kommer Google med en ny update. De har døbt den: Helpful Content Update, hvilket vi synes er et velbeskrevet navn for algoritmens formål.

Helpful content blog

Hvilken betydning har Google’s nye opdatering? 

Den 18. august tweetede Google at de ville rulle en ny update ud. ‘Helpful Content Update’ vil allerede påvirke søgeresultaterne fra denne uge af (uge 34, 2022). Updaten er målrettet dårligt indhold på Google, altså indhold som ikke er værdiskabende og hjælpende for brugeren, men skabt for at rangere højt i søgeresultaterne.

Google’s forretningsmodel er bygget op omkring at være den mest foretrukne søgemaskine for os forbrugere. Derfor er Googles første prioritet, at sikre at brugerne bliver mødt af værdifuldt indhold, der løser deres søge intention. Desværre har mange virksomheder som benytter Google, et mindre ærbødigt mål. Derfor er der i de seneste år også set langt færre relevante “search queries” på søgeresultaterne og det forringer kvaliteten af Googles produkt. 

Den nye store ranking algoritme (Helpful Content Update), kan ses som Googles forsøg på at forblive relevante for brugeren og forsvare deres markedsandel. Formålet med algoritmen er, at luge ud i den type indhold, som kun har til formål at sikre, at man ranker højt, men som ikke er direkte informativt eller værdiskabende for brugeren. Google udtaler at updaten vil “takle indhold som ligner det primært er skabt for at ranke højt på søgemaskinernes resultatsider” og at opdateringen vil “hjælpe med at sikre at uoriginalt, lav-kvalitets indhold ikke ranker højt i søgeresultaterne”.

Google har i mange år udtalt at du skal skabe indhold for brugeren først og ikke søgemaskinerne, og nu kommer konsekvensen. Det betyder, at hvis du skriver indhold udelukkende med det formål at drive trafik og synlighed i søgeresultaterne, så bliver du måske ramt af denne update. 

Derfor er det også et godt tidspunkt at tage et kig på din indholdsstrategi, da denne nye update (lidt ligesom Panda gjorde), højst sandsynligt kommer til at ændre hvordan vi tænker indhold til Google.


Hvad ved vi om updaten nu

Updaten ruller ud fra denne uge (uge 34, 2022).

Selvom den nye ‘Helpful Content Update’ bliver udrullet allerede fra denne uge af (uge 34, 2022), så estimerer Google at det vil tage op til to uger, før updaten er fuldt implementeret. Hvis du vil følge med i updaten, så kommer Google løbende til at ajourføre os alle via deres update side.

I første omgang vil updaten lancere for engelsk-search, og senere rulle ud for andre sprog. Det betyder at hvis din hjemmeside er på dansk, har du lidt længere tid at løbe på, i forhold til at højne kvaliteten af dit indhold.

Denne algoritme er baseret på maskinlæring, en form for kunstig intelligens (AI), som har til formål at evaluere og identificere indhold som ikke er skabt for brugeren først. 

Det betyder at algoritmen vil blive bedre over tid, via egen læring og input fra Googles ingeniører. Dertil har Google meldt ud, at de vil benytte såkaldte “quality raters” til at sikre at den nye update, rent faktisk højner niveauet og kvaliteten af det indhold som findes i søgeresultaterne. Der er altså tale om en update, der vil evaluere dit indhold både ud fra specifikke prædefinerede parametre, og som løbende vil blive bedre og bedre ud fra menneskelige inputs. 

‘Helpful Content Update’ vil kigge på en række forskellige signaler og parametre. Men hvilke signaler der er tale om, er Google som sædvanligt, meget stille omkring. Men vi ved lidt mere om, er hvilken type indhold som kan blive påvirket. Vi ved også hvad Google kvalificeret som godt indhold. Ud fra dette kan man danne sig en hypotese om, hvor der skal handles.

I og med SEO og sociale medier har en indirekte positiv indflydelse på hinanden, kan der være flere fordele ved at kombinere de to i din strategi:

Hvilke typer indhold vil blive påvirket? 

Algoritmen er i første omgang målrettet Google Search. Efter sigende overvejer Google også om den skal påvirke andre produkter, såsom Google discover. 

Google melder ud, at algoritmen ikke vil gå efter en bestemt type niche, men alligevel er der noget indhold som kan blive mere påvirket end andet. Det drejer sig i høj grad om: 

  • Online uddannelsesmateriale 
  • Shopping 
  • Tech relateret indhold
  • Kunst og underholdning

Grunden til at netop disse typer indhold kan blive ramt hårdere end andre er, at de historisk set og oftere er målrettet søge-algoritmen, og ikke brugeren.

Dertil vil artikler som samler fx anmeldelser fra andre websites, uden at tilføje nyt perspektiv eller værdiskabende indhold for brugeren også blive ramt. Google udtaler; “​Denne type indhold er ikke særligt værdiskabende, hvis du forventer at få et nyt perspektiv. Med denne update vil du se flere resultater med unikt indhold, så der er større sandsynlighed for at du læser noget, som du ikke har læst før.” 

I lang tid har man inden for indholdets verden ikke set det som en nødvendighed at opfinde ‘den dybe tallerken’ eller at skrive mere originalt indhold på nettet, hvis andre allerede har skabt godt indhold. Dette fører ofte til en del kurateret indhold (vi er selv skyldige her). 

Indholdskuratering ser dog ikke ud til at være den primære fjende for ‘Helpful Content Updaten’, men i højere grad den type indhold hvor der kopieres tekst direkte, uden at tilføje ny værdi. 

Det er ikke nogen overraskelse. Vi har længe vist at Google ikke kan lide duplikeret indhold. Det som kan være forskellen her, er en helt ny form for kvalitetsvurdering af indholdet, som er langt mere avanceret, end det vi tidligere har set.

Helpful Content er en ‘sitewide algoritme’ 

I modsætning til algoritmer som ser på en enkelt landingsside af gangen, så vil Helpful Content algoritmen vurdere hele din hjemmeside på én gang. Hvis Google vurderer at du ikke har en høj mængde af hjælpsomt og værdiskabende indhold, så vil hele din hjemmesides ranking blive påvirket. 

Google har ikke meldt ud hvor meget af dit indhold, som skal være værdiskabende i forhold til en positiv eller negativ påvirkning. Derfor kan du risikere, at til trods for at du har en – hvad du selv vurdere som – høj mængde at hjælpsomt indhold, så kan din ranking blive påvirket.

Fordelen er for dig med den danske hjemmeside, at du kan følge med i hvordan påvirkningen bliver for engelske hjemmesider. Vi er nok alle en smule klogere om et par måneder og der vil det være nemmere at gisne om mængden af værdiskabende indhold.

Google siger selv at “hvis du fjerner indhold som ikke er “hjælpsomt”, kan det forbedre ranking af dine “hjælpsomme” sider”.

Hvad kan du gøre for at skabe bedre indhold 

Som den brugercentrerede virksomhed Google gerne vil være, har de selvfølgelig også en række anbefalinger til hvordan du skaber indhold der vil blive belønnet ved den nye ‘Helpful Content Update’. 

Som vi nævnte tidligere, så vil dansk indhold først blive påvirket senere, og derfor har du, i modsætning til virksomheder med indhold på engelsk, lidt bedre tid til at få opdateret dit indhold hvor det er nødvendigt.

Vi vil ikke gengive hele listen, men her er et par af de anbefalinger og guidelines som Google selv kommer med: 

  • Efter at have læst dit indhold, vil en bruger så føle, at de har lært nok omkring et emne til at kunne opnå deres målsætning? 
  • Vil en bruger, efter de har læst dit indhold, føle at de har fået en fyldestgørende oplevelse? 
  • Overholder du guidelines for Core updates og product reviews?
  • Undgå at opsummere hvad andre siger uden at bidrage med ny værdi
  • Undgå at skrive om emner blot fordi de trender, uden at de har en egentlig relation til det din målgruppe interesserer sig for.

Der er mange flere råd og god vejledning på Googles egen side, og vi vil anbefale dig, at du sætter dig godt ind i dem. For hvis din side bliver ramt af denne nye update, så kan det tage måneder at få den tilbage til der hvor den var. Du skal nemlig bevise over for Google at siden ikke eksisterer med det ene formål at rangere højt i søgeresultaterne, men at siden eksisterer for at skabe værdi for dens brugere, og det tager tid. 

Derfor er vores anbefaling at du kommer igang så hurtigt som muligt.

Har potentiale til at ændre hvordan vi tænker indhold 

Selvom det er for tidligt for os at gisne om hvor betydningsfuld denne update bliver, så tør vi godt at sige allerede nu, at den kommer til at få betydning for din hjemmeside, såfremt du ikke tænker brugeren først ift indhold og søge intentioner. 

Vi anbefaler derfor, at du holder løbende øje med din hjemmeside, og tager din indholdsstrategi op til genovervejelse hvis du er det mindste i tvivl omkring hvorvidt den lever op til Googles ‘Helpful Content Update’.

Her hos InboundCPH følger vi løbende med i hvad ‘Helpful Content Update’ kommer til at betyde og hvilken indvirkning den får, mens den ruller ud for engelske hjemmesider. Vi står selvfølgelig klar til at rådgive eksisterende kunder samt dig, der har brug for sparring omkring din hjemmeside og hvilken betydning denne nye opdatering kan have for dig.

Har du brug for vejledning kan du skrive til [email protected] eller kontakte os via vores kontaktformular.

Mark komprimeret

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Vil du høre mere?

Har du brug for hjælp til digital marketing, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på? Kontakt Mark og få en dialog om dit projekt.

Mark komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationData & InsightsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores nye SEO-bog
    Få ny viden om teknisk SEO
    Gratis SEO-webinarer for ledere
    Få input til din Google Marketing-strategi
    Gratis SEO-webinar
    Få input til din Google Marketing-strategi