Google billedsøgning

I dette indlæg får du et indblik i, hvordan du med fordel kan optimere billederne på dit website, så du øger billedernes synlighed – og dermed dit websites synlighed – i Google Billedsøgning.

blog-pogo-sticking

Bag om Google billedsøgning

For at Google skal præsentere dit billede, for brugere der laver en specifik søgning, så er elementerne i billedet nødt til at fortælle Google, hvad det netop er, at billedet omhandler, hvad det hedder og viser. Det forøge chancen for, at lige netop dit billede, vil komme frem i søgeresultaterne og særligt i Googles billede søgnings funktion. En anden fordel er, at billeder også kan være med til at øge relevansen på sideniveau og derfor medvirke til at forbedre dine generelle organiske placeringer.


Fordele ved billeder

Udover at anvende billeder til at komme frem i søgeresultaterne ved en Google billedsøgning, så er billeder et godt virkemiddel til at forstærke dine kontekstuelle pointer mere visuelt for brugeren. Ikke nok med det, så bruges billeder i Google søgeresultater ofte også, til indledningsvist at fange brugerens interesse.

Hvis du anvender billeder korrekt samt bruger gode billeder, er chancen for at du får brugeren til at blive på dit website større, end hvis du ikke anvender billeder og når alt kommer til alt, ønsker du at holde brugeren på dit website. Faktisk ønsker du ikke blot at holde brugeren på dit site, for at formidle dit budskab til brugeren, men fordi det er direkt skadeligt, at alt for mange brugere forlader dit website for at besøge et andet, sker det ofte så vil det være umuligt at opretholde en god placering.


Google billedsøgning – de rette dimensioner

Inden du kaster dig ud i det, er det vigtigt at have styr på dimensionerne, som dit billede skal have. Jo større dit billede er, jo mere vil det alt andet lige fylde (og tage længere tid om at loade), hvorfor du altid bør tilpasse billedet, så det passer til den størrelse du ønsker skal vises på dit website. Fejlagtigt tilpasser mange deres billeder med kode, i stedet for blot at tilpasse billedet. Dette bør du undgå, da billedet i så fald loades i den fulde dimension, også selvom billedet fremstår mindre for brugeren.


Captions – billedsøgning

Captions som er den tekst som integreres med et billede og vises over eller under billedet, er meget vigtige, da denne billedtekst ofte læses af over 300% flere brugere, end den almindelige brødtekst. Captions bruges endvidere også til, at tilføje en række ekstra søgefraser eller som ekstra bekræftelse af de primære søgeord. I nogle tilfælde vil en caption virke overflødig, men du bør altid overveje om ikke du bør bruge en caption for SEOmæssige fordele.


Husk alt-tekster på dine billeder

Al-tekster skal altid tilføjes et billede, da det er den som Google lytter mest til for at finde ud af, hvad billedet omhandler. Alt teksten var oprindeligt tiltænkt til svagtseende, som kan have svært ved at se et billede eller til de, som surfer på nettet uden billeder.

Læs eventuelt mere om billedoptimering.

svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    Google MarketingSEOGoogle AdsAndet
    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler