Tjekliste til en succesfuld website-migrering

Det kan være en nervepirrende process at relancere og migrere et website, for der er mange ting, der kan gå galt undervejs. I dette indlæg giver vi dig en omfattende guide til en succesfuld website-migrering, så du undgår at begå en række kostbare fodfejl undervejs i processen.

Indhold
1. Planlægning
2. Arbejdsfordeling
3. Websitets opbygning
4. Flere samtidige websites
5. Lancering

Planlægning

Når du skal planlægge relanceringen af dit website, er din første opgave at samle de personer, der skal udarbejde dit nye website. Det vil typisk være en eller flere projektledere, grafiske designere, UX-designere, webudviklere, tekstforfattere, kundeansvarlige og systemadministratorer. I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt med en eller flere jurister, hvis du har behov for en juridisk vurdering af dit nye website.

Næste skridt er at samle alle involverede personer til et kort møde, hvor I kan dele jeres spørgsmål, forventninger og eventuelle bekymringer med hinanden. Det er vigtigt, at alle kommer til orde, og at alle gives lige muligheder for at komme med input til processen.

Skriv eventuelle bekymringer og forhindringer ned. På den måde kan I lægge en plan for håndteringen af dem under næste møde. Det er en stor opgave at migrere et website, og derfor er det afgørende, at samarbejdet mellem alle involverede fungerer gnidningsfrit.

Sidste skridt i den tidlige planlægningsfase er at vælge en dato for lanceringen af det nye website. Ofte er det en fordel at lancere websitet midt på ugen – tirsdag eller onsdag – fordi det giver jer mulighed for at løse eventuelle uforudsete problemer de efterfølgende hverdage. I nogle tilfælde kan det være en fordel at lancere det nye website i en ferieperiode, fordi en eventuel kortvarrig nedetid på websitet da kun vil berøre få besøgende.

Arbejdsfordeling

Projektleder
Projektledernes rolle er at planlægge og koordinere hele processen og at holde alle fokuserede på målet. Det er derfor vigtigt, at alle har tillid og tiltro til projektlederen.

Projektlederen bør skitsere en tidsplan og fastlægge deadlines tidligt i processen, så alle ved, hvordan processen kommer til at forløbe. I tilfælde af uforudsete udfordringer bør projektlederen have en konkret handlingsplan klar med det samme. På den måde er I godt forberedte på eventuelle forsinkelser og budgetoverskridelser.

Grafiske designere
De grafiske designere skaber virksomhedens visuelle identitet, og de bør derfor løbende præsentere deres idéer og fremskridt for nøglepersoner i virksomheden. På den måde sikres det, at websitet er i visuel overensstemmelse med virksomhedens værdier og visioner.

Designernes forslag og idéer er naturligvis vigtige, men det er mindst lige så vigtigt, at den tidsramme, der blev opstillet på forhånd, overholdes. Derfor skal designerne løbende indgå i dialog med webudviklerne med henblik på at sikre, at implementeringen af designet går, som det skal.

UX-designere
Ofte varetager de grafiske designere eller webudviklerne denne opgave, men det er ikke desto mindre en meget vigtig del af processen. Arbejdet med UX (user experience) har en enorm indflydelse på både grafisk design, webudvikling og SEO (søgemaskineoptimering). UX-designerne bør derfor løbende indgå i dialog med de grafiske designere, webudviklerne og SEO-specialister med henblik på at sikre, at UX tænkes ind i alle processer.

Webudviklere
Webudvikling er naturligvis en meget vigtig del af en migrering, og det er vigtigt, at webudviklerne konstant er i kontakt med alle, der er involveret i processen. På den måde kan eventuelle bekymringer vedrørende websitets udformning og funktionalitet løbende blive håndteret. Når der afholdes møder, bør webudviklerne aktivt bidrage med idéer og forslag af værdi1.

Tekstforfattere
En plan for indholdet på det nye website er afgørende for en succesfuld migrering. Det nemmeste er naturligvis blot at kopiere alt indhold fra det gamle website over på det nye website, men i mange tilfælde kan det godt betale sig at bruge tid på indholdsoptimering. Med udgangspunkt i eksempelvis SEO-analyser og marketingstrategier kan I forbedre indholdet på en række parametre og derved styrke virksomhedens digitale synlighed og konverteringsrate.

Husk at afsætte god tid til produktion af lydfiler, videoer, infographics og andet interaktivt indhold til websitet. Denne type indhold tager typisk væsentlig længere tid at producere end almindelige tekster.

Kundeansvarlige
Det er vigtigt, at det nye website tager hensyn til virksomhedens interne og eksterne relationer. Derfor kan det være nødvendigt eksempelvis at inddrage virksomhedens kundeansvarlige i processen. Ved at opstille forventninger i god tid undgår I skuffelser og panik i sidste øjeblik2.

Systemadministratorer
Systemadministratorerne har ansvaret for, at virksomhedens it-systemer fungerer i det daglige. Systemadministratorerne skal derfor løbende holdes opdateret med, hvordan processen forløber, og de skal have information om, hvor mange besøgende der forventes på det nye website, om der er brug for sikkerhedscertifikater, og om der forventes spidsbelastninger i besøgstrafikken.

Jurister
Det kan være nødvendigt at inddrage en eller flere interne eller eksterne jurister i processen, hvis der er indhold på det nye website, der skal foretages en juridisk vurdering af. Det kan eksempelvis være for at sikre, at indholdet ikke er i strid med ophavsretsloven, eller for at sikre at cookie-loven overholdes.

Websitets opbygning

I de fleste tilfælde er det nødvendigt at opbygge det nye website fra bunden af, for det er sjældent, at det gamle website kan genanvendes i større grad. Det er derfor meget vigtigt, at du fastlægger og beskriver opbygningen af det nye website.

Kanonisering
Kanonisering handler om at sikre sig, at hver enkelt underside på websitet kun kan kaldes med én url3. Hvis hver underside har flere forskellige url’s, kan det have negative konsekvenser i forhold til websitets synlighed i søgemaskinerne, og så risikerer din virksomhed at miste en række værdifulde besøgende.

Du skal derfor på forhånd beslutte dig for, om dit domæne skal skrives med eller uden www (http://www.eksempel.dk eller http://eksempel.dk). Når du har truffet en beslutning, skal du formidle den videre til den person, der er ansvarlig for opsætning af web-servereren.

Kommer snart-side
Med en “Kommer snart”-side har du mulighed for at skabe interesse for dit kommende website og mulighed for at indsamle e-mail-adresser fra interesserede besøgende.

En “Kommer snart”-side har desuden en række SEO-mæssige fordele, fordi et website typisk vil blive rangeret højere i søgemaskinerne, jo længere tid det har været aktivt. Endelig har du mulighed for at påbegynde link building i et tidligt stadie, fordi du kan oparbejde links til “Kommer snart”-siden.

Hvis ikke du ønsker, at din “Kommer snart”-side bliver indekseret af søgemaskinerne, kan du bruge et robots nofollow-tag4.

Url-struktur
Url-strukturen på dit nye website afhænger af, hvor stor en del af det gamle indhold, du genbruger. Hvis du genbruger alt indhold fra det gamle website, behøver du ikke lave om i url-strukturen. Hvis du foretager store ændringer i indholdet, er det vigtigt, at du videresender de besøgende fra de gamle url-addresser til de nye url-addresser ved hjælp af et htaccess-redirect5.

Indholdsoptimering
I mange tilfælde er en stor del af indholdet på det gamle website ikke værd at flytte over til det nye website. Det kan eksempelvis være, hvis:

  • indholdet ikke længere er relevant
  • indholdet kun har haft meget få besøgende
  • der ikke er nogle eksterne linkhenvisninger til indholdet
  • der er et tilsvarende indhold, der konverterer bedre
  • der ikke er et specifikt formål med netop dette indhold
  • indholdet ikke passer ind i menustrukturen på det nye website.

Du bør lave en liste over, hvilket indhold der skal slettes, hvilket indhold der skal flyttes over på det nye website, og hvilket indhold der skal forbedres, før det flyttes over på det nye website.

I nogle tilfælde giver det god mening at forkorte flere gamle indholdssider og kombinere dem til én ny, god indholdsside. Videoer og infographics kan være et godt middel til at gøre indholdet mere spiseligt for dine besøgende.

Hvis du eller dine tekstforfattere foretager ændringer i indholdet, er det vigtigt, at UX-designerne informeres om ændringerne, så de kan tilpasse websitets opbygning hertil.

Schema.org-markeringer
Ved at benytte schema.org-markeringer gør du det nemmere for søgemaskinerne at vise relevant information fra dit website. Schema.org-markeringer kan eksempelvis bruges til at forbedre synligheden af:

  • din adresse6
  • begivenheder7
  • medarbejdere i dit firma8
  • brugeranmeldelser9
  • produkter10.

I de fleste tilfælde er det meget nemt at integrere disse markeringer i den eksisterende kode, og det er derfor en opgave, webudviklerne hurtigt kan overkomme.

Menustruktur
Menustrukturen har stor betydning for, hvordan dine besøgende bevæger sig rundt på websitet, og hvilket indhold de fokuserer på. Det er derfor vigtigt, at dit nye website har en enkel, overskuelig og letforståelig menustruktur, som guider dine besøgende hen mod det mest relevante indhold.

For at få en bedre forståelse for menustrukturens effekt kan du med fordel gøre brug af brugertest. Du bør desuden løbende indhente feedback fra personer i virksomheden, der ikke er en del af processen. Vær klar på at ændre menustrukturen, hvis du kan se, at den ikke fungerer optimalt11.

Overførsel af indhold
Når du har udarbejdet en liste over indholdet på det gamle website, skal du lægge en plan for, hvordan du overfører indholdet til det nye website. Denne plan involverer typisk både tekstforfattere, grafiske designere, UX-designere og webudviklere.

Det er vigtigt, at du også tager højde for det indhold, der skal slettes, for der vil helt sikkert være besøgende, der via et eksternt link forsøger at tilgå gammelt og ikke-eksisterende indhold. Derfor skal du sørge for at omdirigere alle gamle url-adresser til nye, eksisterende url-adresser12. På den måde undgår du at miste værdifulde besøgende.

Når du har en liste over indholdet på det nye website, bør du sikre dig, at der ikke er duplikeret indhold på websitet. Det kan du typisk sikre dig mod ved at sammenligne sidetitler, overskrifter, målrettede søgeord og meta-beskrivelser13.

Flere samtidige websites

Du bør forsætte med at benytte det gamle website, indtil det nye website er færdigudviklet. Det betyder i praksis, at du administrerer to samtidige websites – det gamle website håndterer stadigvæk trafik og besøgende, mens det nye website er under udvikling.

Når du er i den fase, er det vigtigt, at du har en plan for vedligeholdelse af det gamle website. Blot fordi du er ved at udvikle et nyt website, betyder det ikke, at det gamle website ikke længere skal opdateres. Du skal stadigvæk formidle nyheder, yde brugersupport mv. fra det gamle website, og det er i den forbindelse vigtigt, at indholdmæssige opdateringer af det gamle website overføres til det nye website.

Lancering

Når du nærmer dig lanceringen af dit website, skal du have opstillet en detaljeret tidsplan med alle vigtige deadlines. På den måde kommer du godt i mål, og du vil være forberedt på eventuelle uforudsete udfordringer.

3 uger før lanceringen
Tre uger før lanceringen ligger den første vigtige deadline:

Websitets design bør være færdigt og implementeret, og designerne bør ikke længere komme med forslag og ændringer. På dette tidspunkt begynder webudviklerne at få travlt, og det vil da være meget forstyrrende, hvis der foretages yderligere design-ændringer.

2 uger før lanceringen
På dette tidspunkt vil nerverne og bekymringerne helt sikkert begynde at gøre sit indtog. Det er vigtigt, at du koncentrerer dig, holder fokus på målet, og at du ikke lader dig slå ud af kortvarige udfordringer. Der er ikke noget unormalt i udfordringer, og så længe, de er kortvarige, går det nok.

Indhold
Indholdet bør på dette tidspunkt være færdigt og implementeret på det nye website. Det betyder, at du ikke længere skal udgive nyt indhold, hverken på det nye website eller det gamle website. På det gamle website kan du eventuelt annoncere, at det nye website lanceres om to uger, og dette vil i så fald være din sidste indholdsopdatering inden lanceringen.

Tjek mavefornemmelsen
Tjek at alle involverede personer stadigvæk føler sig positive og trygge ved lanceringen. Lanceringsdatoen bør være realistisk for alle parter og ikke kræve en ekstraordinær arbejdsindsats. Hvis der er nogle, der ikke tror, at de kan nå deadline, er du nødt til at lægge en plan for, hvordan du kan løse de forhindringer, der er i vejen. Som en sidste udvej kan du blive nødt til at udskyde lanceringsdatoen.

Det store SEO-tjek
Det er nu tid til, at dine SEO-specialister skal kontrollere websitet – ikke kun for problemer, men også for muligheder. SEO-specialisterne kan eksempelvis komme med forslag til interne links, men på dette sene tidspunkt bør sidetitler, meta tags og indhold ikke ændres.

Det er vigtigt, at der udarbejdes en liste over url-omdirigeringer, som er nødvendige. Disse skal naturligvis testes, så du er sikker på, at de virker, som de skal14.

Kontrol af loadtiden er også afgørende. Websitet skal indlæses med det samme, og selvom websitet måske ikke er perfekt endnu, må det ikke tage mere end fire sekunder at indlæse en side15.

Endelig skal det sikres, at der er installeret en analytics-sporingskode på websitet, og at der er oprettet en profil i Google Search Console og Bing Webmasterværktøjer.

1 uge før lanceringen
Dette er den mest skræmmende del af hele processen, for du har kun syv dage til at afslutte alle udestående opgaver.

Kvalitetstjekket af websitet kan nu påbegyndes, og der kan efterfølgende foretages mindre justeringer af websitet. Front-end udviklerne og tekstforfatterne kan eksempelvis foretage mindre rettelser, men i det store hele bør websitet være færdigt. Systemadministratorerne skal i øvrigt justere TTL (Time To Live) for websitets DNS-records16 – TTL bør være maks være sat til én dag.

Ofte går det dog ikke helt så nemt som forventet. Nogle funktioner virker måske ikke optimalt, og de perfektionistiske webudviklere mener derfor, at lanceringsdatoen skal udskydes. I det tilfælde er det afgørende, at du evaluerer situationen og lægger en konkret handlingsplan sammen med de involverede personer. Hvor stor betydning har eventuelle funktioner, der ikke virker optimalt? Kan og skal udfordringerne løses inden lanceringen, eller kan det vente til efter lanceringen? Disse spørgsmål er afgørende for, om du vælger at udskyde lanceringsdatoen eller ej.

2 dage før lanceringen
På dette tidspunkt skal al udvikling af det nye website stoppe. Der vil selvfølgelig være punkter på din tjekliste, der ikke er færdiggjorte, men det bør være mindre punkter, du kan færdiggøre efter lanceringen.

Det er tid til at tjekke alle de omdirigeringer, der er opsat. Få nogle andre til at kigge dem igennem, og få mindst to systemadministratorer til at bekræfte, at omdirigeringerne er kortfattede og ikke forårsager ustabilitet i responstiden på webserveren.

Du kan eksempelvis benytte en af følgende to tjenester til at tjekke loadtider og potentielle problemer: http://tools.pingdom.com/fpt/ eller http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/.

Dagen før lanceringen
Hvis dit nye website stadigvæk ikke er klar, er det nu, du har din sidste chance for at udskyde lanceringsdatoen. Hvis du er klar til lanceringen, skal opdatere din “Kommer snart”-side, så dine besøgende bliver opmærksomme på, at det nye website lanceres i morgen.

Kvalitetstjekket af websitet bør være færdigt. Lav en liste over eventuellt opgaver og fejl, der skal udbedres efter lanceringen. Del listen med alle involverede, og planlæg udbedringerne i prioriteret rækkefølge.

Dine systemadministratorer skal på dette tidspunkt sætte TTL for websitets DNS-records til det lavest mulige17.

Lanceringsdagen!
Nu er det endelig tid til at lancere det nye website. Spændingen forløses, og mange måneders hårdt arbejde skal præsenteres. Du skal nu sikre dig:

  • at websitet er tilgængeligt uden for virksomhedens interne netforbindelse
  • at der ikke er interne links, der peger til det gamle website.
  • at analytics-sporingskoden virker18
  • at alle omdirigeringer virker19
  • at Google ved, at dit website er flyttet. Brug “Change of Address”-funktionen i Google Search Console20
  • at robots.txt tillader søgemaskiner at indeksere dit website21
  • at der ikke er et noindex-tag tilknyttet dit website
  • at din fejl-log ikke viser fejl22
  • at TTL for websitets DNS-records er normale.

2 dage efter lanceringen
Gennemse logfilerne på det gamle website, og tjek at besøgstrafikken er faldet til et minimum. Hvis der er trafik på det gamle website, skal du omdirigere den til det nye website.

Gør søgemaskinerne opmærksomme på, at dit gamle website er lukket. Dette kan gøres ved at tilføje et noindex-tag for hele siden eller ved at tilføje et disallow-tag til robots.txt.

30 dage efter lanceringen
På dette tidspunkt bør det gamle website ikke længere have besøgstrafik. Tjek Google, for at sikre dig, at der ikke er nogle gamle sider i indekset. Det gamle website skal nu sende al trafik videre til det nye website.

Tillykke med dit nye website og en succesfuld migrering – godt gået!

Ressourcer:

1 http://www.quora.com/Engineering-Management/Why-are-software-development-task-estimations-regularly-off-by-a- factor-of-2-3/answer/Michael-Wolfe
2 http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2013/01/beyond-showing-up.html
3 http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=139066
4 http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=96569
5 http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=93633
6 http://schema.org/LocalBusiness
7 http://schema.org/Event
8 http://schema.org/Person
9 http://schema.org/Review
10 http://schema.org/Product
11 http://sivers.org/walkways
12 http://www.seomoz.org/learn-seo/redirection
13 http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
14 http://searchengineland.com/url-rewrites-and-redirects-part1-16574
15 https://developers.google.com/speed/docs/best-practices/rules_intro
16 http://www.dnswatch.info/articles/dns-update
17 http://support.microsoft.com/kb/297510
18 http://analytics.blogspot.com/2012/11/5-ways-to-ensure-google-analytics-is.html
19 http://automateeverything.tumblr.com/post/27940608573/verifying-301-redirects-during-site-redesign
20 http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=83106
21 http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=156449
22 http://healyourchurchwebsite.com/2008/04/02/how-to-quickly-check-your-error-logs-for-oddities/

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X