Tjekliste: 11 årsager til mistet synlighed på Google

Vi oplever ofte, at virksomheder henvender sig til os mere eller mindre panikslagne, fordi de pludselig har mistet en masse synlighed på Google. Og der er god grund til panik, for organisk synlighed er en afgørende del af mange virksomheders markedsføring, da ca. 90 % af alle klik foretages netop på de organiske placeringer. Heldigvis er det ofte muligt at finde årsagen til den mistede synlighed, så skaden kan udbedres.

Men det være en meget tidskrævende proces, for der er mange faktorer, der afgør et websites placering på Google. Her har vi sammensat en kort tjekliste med de 11 mest almindelige årsager til mistet synlighed på Google. Når du har fundet frem til årsagen, kan du afgøre, hvad der skal til for at rette op på skaden og derefter lægge en handlingsplan. Hvis du handler hurtigt, kan du ofte rette op på skaden, så udfaldet kun er kortvarigt.

Du kan naturligvis også bruge tjeklisten i forbindelse med en forebyggende SEO-indsats. Hvis du etablerer gode arbejdsrutiner i dit SEO-arbejde, kan du forebygge eventuelle problemer og undgå pludselig at miste værdifuld synlighed på Google.

1. Nye indgående links
Google anser normalt indgående links som en understregning af dit websites kvalitet, men en pludselig stigning i antallet af indgående links til dit website kan i nogle tilfælde udløse et udfald i dine placeringer på Google. Det er troværdigheden af de indgående links, der afgør, om de nye links har en positiv eller negativ indflydelse på dit websites placeringer.

Dårlige, suspekte og unaturlige links, der bryder Googles retningslinjer for kvalitet (såkaldt linkspam), kan medføre, at Google straffer dit website – især efter algoritmeopdateringen Google Penguin i 2012. Prøv først at fjerne de dårlige links ved at kontakte ejerne af de websites, der linker til dig. Bed derefter Google om at se bort fra de pågældende links ved at følge Googles egen vejledning.

Du kan bruge Google Search Console til at overvåge indgående links til dit website. Klik på ”Søgetrafik” og derefter på ”Links til dit website”. I kolonnen ”Hvem linker mest” skal du klikke på ”Mere »”, og du kan nu via knappen ”Hent nyeste links” se, om du pludselig har fået en masse nye links, og hvor de stammer fra.

Hvis dit website tidligere har haft problemer med troværdigheden, eksempelvis hvis Google tidligere har registreret mange unaturlige links til dit website, kan Google i en kort periode vurdere nye links negativt – også selvom linksene er naturlige og relevante – med henblik på at forhindre eventuelle forsøg på at manipulere søgeresultaterne.

2. Mistede links
Mistede indgående links (herunder også indgående links, der er midlertidigt utilgængelige, og indgående links, der peger til ikke-eksisterende sider på dit website) kan have stor betydning for dine placeringer på Google. Det gælder især, hvis dit website kun har få indgående links, i hvilket tilfælde hvert enkelt link har en forholdsvis høj procentvis værdi.

Det er ikke unormalt, at indgående links forsvinder over tid, men jo flere indgående links der forsvinder eller peger til ikke-eksisterende sider, jo mere SEO-værdi går du glip af. Du kan bruge et SEO-værktøj som eksempelvis Majestic til at undersøge, hvilke links der er gået tabt. Hvis du har en liste over sider, der ikke længere eksisterer (eksempelvis sider fra en nedlagt blog eller et nedlagt subdomæne), kan du alternativt bruge en såkaldt Bulk Backlink Checker til at undersøge, om der er indgående links, der peger til disse sider.

Håndtering af links, der peger til ikke-eksisterende sider på dit website, er en enkel og effektiv link building-metode. Du skal blot omdirigere de besøgende fra de ikke-eksisterende sider til relevante, eksisterende sider for at genvinde linkværdien. Gendannelse af links, der er forsvundet, er en væsentlig sværere opgave. Du er da nødt til at kontakte ejerne af de websites, der ikke længere linker til dig, og venligt anmode dem om at linke til dit website igen.

3. Mistede omdirigeringer
Hvis du tidligere har relanceret dit website eller foretaget en større opdatering, er der i mange tilfælde opsat omdirigeringer fra gamle ikke-eksisterende sider til nye sider, både med henblik på at fastholde de besøgende og med henblik på at fastholde SEO-værdien fra de gamle sider.

Dit website er afhængig af disse omdirigeringer for at opretholde sine placeringer på Google, og hvis du pludselig mister omdirigeringerne, kan det derfor have betydning for din synlighed. Kontroller derfor alle omdirigeringer for at sikre, at de stadigvæk er aktive, og at de stadigvæk virker. Denne kontrol bør foretages løbende, så du altid er sikker på, at omdirigeringerne er aktive.

4. Algoritmeopdateringer
Google opdaterer konstant søgealgoritmen med henblik på at forbedre brugervenligheden og vise de mest relevante søgeresultater for brugerne. Du har måske allerede hørt om Penguin, Panda, Pigeon, Hummingbird og Mobilegeddon, der alle er populære navne for nogle af Googles større algoritmeopdateringer.

Et fald i synligheden på Google kan skyldes en større eller mindre opdatering af Googles søgealgoritme. Nogle gange annoncerer Google selv opdateringerne på deres blog, og de forklarer samtidig, hvilken indflydelse opdateringerne har på søgeresultaterne. Andre gange sker opdateringerne i det skjulte, og det kan da være mere svært at forstå virkningen, og hvordan man kan kompensere for den.

Hvis dit fald i synligheden på Google falder sammen med en algoritmeopdatering, er der stor sandsynlighed for, at algoritmeopdateringen er årsagen. Algoritmeopdateringer har typisk indflydelse på hele dit website, hvorfor du vil se et generelt fald i dit websites placeringer. Udover Googles egen blog kan du blandt andet benytte Mozcast eller Advanced Web Ranking til at holde dig opdateret på Googles søgealgoritme.

Den bedste måde at undgå et fald i dine placeringer som følge af en algoritmeopdatering er at skabe et godt website med kvalitetsindhold og i øvrigt undgå at benytte kortsigtede og tvivlsomme SEO-metoder – for det er netop disse metoder, Google forsøger at komme til livs med deres konstante opdateringer.

5. Manuelle sanktioner
Hvis du oplever et pludseligt og stort fald i dine placeringer på Google, kan det skyldes en manuel sanktion fra Google. Manuelle sanktioner er foranstaltninger, der foretages af en medarbejder fra Googles Search Quality Team med henblik på at straffe upassende eller ulovlig adfærd, der strider mod Googles retningslinjer for webmastere.

Sanktioner kan eksempelvis ske, hvis du gør brug af Black Hat SEO (uetisk søgemaskineoptimering), hvis du har ulovligt indhold på dit website, hvis du har kopieret andres indhold, hvis du genererer indhold automatisk, eller hvis du i øvrigt opfører dig mistænkeligt (eksempelvis ved at sprede virus eller trojanske heste).

Hvis Google sanktionerer dit website manuelt, vil du typisk kunne se det i Google Search Console via menulinket ”Søgetrafik” og derefter ”Manuelle handlinger”. Det er vigtigt, at du læser årsagen til sanktionen nøje, så du kan rette op din adfærd. Men selv hvis du ændrer adfærd øjeblikkeligt, kan der gå længe, før Google fjerner sanktionen.

6. Ændret søgeadfærd
I nogle tilfælde er det hverken dit website eller Googles søgealgoritme, der er årsagen til faldende synlighed og færre besøgende. Det kan også skyldes ændringer i brugernes søgeadfærd. Det er især tilfældet ved sæsonbaserede søgeord som eksempelvis ”sommerferie”, ”julefrokost” og ”fyrværkeri” og ved mere nyhedsbaserede søgeord, hvor aktuelle nyheder typisk favoriseres i søgeresultaterne til fordel for statiske websites. Sidstnævnte kaldes ”Query Deserved Freshness”.

Ændringer i søgeadfærden har typisk kun indflydelse på enkelte søgeord, og derfor vil du som regel kun opleve faldende placeringer for enkelte sider og ikke hele websitet. En midlertidig ændring i søgeadfærden ved sæsonbaserede søgeord er naturlig og ikke noget, du nødvendigvis skal bekymre dig om.

Til gengæld er det vigtigt at være opmærksom på permanente ændringer i søgeadfærden, eksempelvis som følge af ny teknologi (herunder nye måder at søge på), forældede produkter eller ord, der falder ud af det danske sprog.

7. Ændret brugeradfærd
Google vægter brugeradfærd (såkaldte User Signals) i deres søgealgoritme, fordi det giver en indikation af, hvor godt dit website er, og hvor relevant det er for brugerne. User Signals omfatter klikraten (også kaldet click-through raten), afvisningsprocenten og tiden, de besøgende bruger på dit website. En faldende klikrate, en stigende afvisningsprocent og et faldende tidsforbrug kan derfor have betydning for dit websites placering på Google.

Du kan få oplysninger om din klikrate, din afvisningsprocent og tiden, de besøgende bruger på dit website, via Google Search Console og Google Analytics. Hvis du oplever et fald i synligheden på specifikke sider, bør du tjekke, om brugeradfærden er ændret på de pågældende sider, for heri ligger måske svaret på, hvordan du løser problemet med den faldende synlighed.

8. Konkurrenter
Internettet er dynamisk, hvilket vil sige, at indholdet og teknologierne ændrer sig (til det bedre) hele tiden. Og du er med garanti ikke den eneste, der kæmper om en førsteplads i Google søgeresultater. Derfor befinder du dig i en konstant risiko for, at dine konkurrenter overhaler dig i søgeresultaterne og gør din synlighed mindre.

Du kan foretage udvalgte søgninger på Google med henblik på at se, hvordan du og dine konkurrenter er placeret. Hvis dine konkurrenter har overhalet dig, vil du kunne se, at de er placeret over dig i søgeresultaterne, mens at øvrige websites har mere eller mindre samme placering som før. Hvis der er byttet rundt på samtlige websites i søgeresultaterne, er der formentlig ikke blot tale om, at en konkurrent har overhalet dig.

Hvis du er blevet overhalet af en konkurrent, er det vigtigt at undersøge konkurrentens link building-strategier med henblik på at lægge en plan for, hvordan du igen kan få fat i førerpositionen. Du kan med fordel foretage en konkurrent- og markedsanalyse med henblik på at lægge en konkret strategi for dit SEO-arbejde.

9. Ændringer på websitet
I større firmaer er det ikke unormalt, at webudviklere og indholdsleverandører foretager ændringer på websitet uden at underrette markedsføringsteamet og andre centrale aktører vedr. websitet. Det kan have store konsekvenser for synligheden på Google, for når man arbejder med SEO, er det vigtigt, at alle indgår i SEO-strategien.

Derfor bør du sikre dig, at handlingsplanen for din SEO-strategi implementeres på tværs af alle afdelinger i virksomheden. Hvis først skaden er sket, er det en kæmpe fordel, hvis du har opsat automatisk versionering af dit website, så du kan se, hvilke ændringer der er foretaget på websitet og om nødvendigt gendanne en tidligere version.

10. Tekniske elementer
Der er en lang række tekniske on-site elementer, der kan have indflydelse på dine placeringer på Google. Typiske problemer i den forbindelse er indhold, der ikke kan gengives (og dermed ikke kan indekseres af Google), forkerte kanoniserings-tags og en robots.txt fil, der blokerer for søgemaskinernes adgang til websitet.

Du kan eksempelvis bruge vores tjekliste Hvor SEO-optimeret er dit website? til at vurdere, om din faldende synlighed skyldes problemer med din on-site SEO. Du kan med fordel også tage et kig eventuelle gennemgangsfejl i Google Search Console via menupunktet “Gennemsøg” og derefter “Gennemgangsfejl”.

11. Problemer med webserveren
Fejl på webserveren kan betyde, at søgemaskinerne (herunder Google) har svært – eller helt umuligt – ved at indeksere dit website, og du vil da opleve konstante eller periodevise udfald i dit websites placeringer og besøgstal. Eksempelvis kan en ødelagt cache-funktion betyde, at Google indekserer mangelfulde eller forældede versioner af dit website, og så risikerer du at gå glip af en masse besøgstrafik.

Du kan muligvis finde eventuelle serverfejl ved at kontrollere dine logfiler. Du kan også bruge ”Hent og gengiv” funktionen i Google Search Console (via menulinket ”Gennemsøg” og derefter ”Googlebot-simulator”) med henblik på at undersøge, hvordan Google indekserer dit website. Læs eventuelt vores blogindlæg 11 grunde til at din webserver kan skade din SEO for mere information om webserverens betydning for SEO.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for