Markedsføringsstrategi

En markedsføringsstrategi er en virksomheds overordnede plan for at nå potentielle forbrugere og gøre dem til kunder i butikken.

blog-benchmarking-1

Hvad er en markedsføringsstrategi?

En markedsføringsstrategi indeholder alle de mål som en virksomhed har, som bruges til at lave en samlet plan. Strategien udarbejdes ud fra en markedsundersøgelse som indeholder data om, hvilken retning man skal gå med sin markedsføringsstrategi.

Det er vigtigt, at man får foretaget en markedsundersøgelse, fordi uden data, kan man ikke udarbejde en markedsføringsstrategi. Det skyldes, at strategien skal designes til at promovere en vare eller tjenesteydelse og dermed tjene penge. Markedsundersøgelsen vil blive forklaret mere i detaljer i næste afsnit.

Markedsføringsstrategien er direkte essentiel for at vise virksomheden, hvilken retning de skal gå for at komme hen til de mål de måtte have.


Hvordan laver man en god markedsføringsstrategi?

Det kræver god planlægning for at kunne iværksætte en god markedsføringsstrategi. Derudover skal du huske at have din målgruppe og brand i mente, da disse skal kunne gå hånd-i-hånd i din strategi.

For at hjælpe dig på vej anbefaler vi, at du følger disse 9 trin, når du skal udarbejde din markedsføringsstrategi.

  • Start med dit mål

Din markedsføringsstrategi skal indkapsle alle de mål som din virksomhed har. Hvis dit ene mål er at nå en vis indtægt, så kunne dit mål med din markedsføringsstrategi være at få skabt flere besøgende og konverteringer til dit website.

  • Lav en markedsundersøgelse

Som tidligere nævnt, før du laver selve planen, så er du nødt til at sætte dig ind i det marked, som din virksomhed skal operere i. Find ud af hvad dine svagheder og styrker er samt, hvordan markedet har performet på det seneste. Undersøg om der er nye trends som du kan bruge til din virksomheds fordel. Derudover kan du undersøge, hvilke mulige udfordringer du muligvis kan møde på din vej.

  • Kend dine kunder

Kunderne er kernen til din markedsføringsstrategi. Du skal kunne anse, hvilke forventninger de har samt, hvordan du kan imødekommende dem bedre end dine konkurrenter.

  • Kend dine produkter/services

Uanset om du er en nyopstartet eller veletableret virksomhed, så kræver det, at du har en forståelse for, hvad du skal sælge til dine kunder. Her skal du især tage hele markedet i betragtning, når du skal udvikle den service eller produkt, som du vil sælge. Du bør tage følgende i betragtning, når du skal etablere dine services eller produkter: Hvordan vil du gøre dine produkter/services unikke fra dine konkurrenters? Hvor meget vil du sælge dine services/produkter for? Hvordan vil du promovere dine produkter? Og til sidst, hvordan vil du sælge dine produkter/services?

  • Definer din vej til dit mål

Du har allerede ud fra første trin fået defineret dine overordnede mål, som du vil nå. Med det sagt, så er det også en god ide at få udarbejdet en rute for, hvordan du vil nå dine overordnede mål. Dette kan gøres ved eksempelvis at udarbejde en “roadmap,” hvor du trin for trin beskriver, hvordan du kan nå frem til dit overordnede mål.

  • Outline dine metoder

Når du har udarbejdet din roadmap, skal du overveje, hvilke metoder som kan tages i brug for at nå et trin videre i din roadmap. 

  • Sæt et budget

Man kan diskutere, hvorvidt dette punkt burde være med i din markedsføringsstrategi, men det er vigtigt, at du har afsat penge til at kunne nå dine overordnede mål, så du undgår, at du bruger en masse penge på spildt arbejde.

  • Lav en marketing plan

Når du skal lave din strategi er det også vigtigt, at du har lagt en plan for, hvordan strategien skal udføres.

  • Analyser din performance

Det er essentielt at løbende holde sig opdateret på sin virksomheds performance, især fordi det giver en ide om, hvorvidt din markedsføringsstrategi peger i en positiv retning eller om der noget som skal laves om i strategien for at opnå en bedre performance.


Din markedsføringsstrategi er langsigtet

Når du udarbejder din markedsføringsstrategi er det vigtigt, at du sikre at den er langsigtet. Du skal have en fremadrettet tilgang til planlægning, når du skal udarbejde din markedsføringsstrategi. En markedsføringsstrategis grundlæggende mål er, at opnå en konkurrencemæssig fordel som også ofte betegnes som en competitive advantage.

Du skal i princippet betragte din markedsføringsstrategi ligesom en SEO og SoMe strategi. Disse strategier er med til at hjælpe din virksomhed på vej mod det mål, som du vil opnå. Men det kan tage lang tid for at nå frem til målet. Det kan tage alt fra 6 måneder til et helt år før man når frem til et resultat.

I din markedsføringsstrategi skal du også forholde dig til dine konkurrenter og især forholde til hvilke af dine fordele som på længere sigt kan gøre dig konkurrencedygtig overfor dine konkurrenter. Det er et kæmpe plus, hvis man har en konkurrencemæssig fordel. Et eksempel på dette er Ferrari som har en konkurrencemæssig fordel i forhold til deres konkurrenter, fordi en Ferrari bil holder sin værdi godt. Ferrari opnåede ikke denne konkurrencefordel natten over, eller fordi de var heldige. Det var en del af virksomhedens langsigtede strategi.


Markedsføringsstrategier

De fleste virksomheder vil på et eller andet tidspunkt opleve, at de er nødt til at øge deres synlighed for at forbedre salget. Men for at få mere synlighed skal virksomheden ofte bruge flere penge. Er der ikke så mange penge tilbage i kassen, så er der alligevel ting der kan gøres i dag, selv på et mindre budget, for at nå ud til flere kunder. Det hele afhænger af, hvor meget tid du har. Hvis du mangler pengene, har du forhåbentligt tiden på din side i stedet for.

Her er 10 strategier, du kan bruge til at markedsføre enhver virksomhed online.

Læs også vores indlæg, hvor vi giver nogle input til din email marketing strategi.


Ofte stillede spørgsmål om markedsføringsstrategier

Hvad er en markedsføringsstrategi?

En markedsføringsstrategi er en strategi, som man udarbejder på baggrund af sin virksomheds overordnede mål. Strategien bruges til at se, hvordan man kan komme frem til sine overordnede mål.

Hvordan fungerer en markedsføringsstrategi?

Markedsføringsstrategien bruges til at vejlede din virksomhed i, hvilken retning de skal gå få at opnå de resultater som man vil nå frem til. Uden en strategi er det svært at finde en retning for sine resultater.

Hvordan laver man en god markedsføringsstrategi?

At lave en god markedsføringsstrategi kræver, at man sætter god tid af til at gennemgå hvert element som udgør en markedsføringsstrategi som eksempelvis sine produkter/services, kunderne og dit budget.

Hvorfor er det nødvendigt at have en markedsføringsstrategi?

Det er nødvendigt, at du har en markedsføringsstrategi, da den er med til at sætte dine mål og, hvordan du vil nå frem til de mål. Derudover er strategien med til at pege dig i retningen af, hvad du skal gøre for at nå dine mål.

martino-figur-komprimeret

Martino Mike d’Apuzzo

Partner & Senior Digital Advisor

Se författare
svg-left
svg-right

Kom i dialog med os

Har du brug for hjælp til din Google Marketing-indsats, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO og Google Ads? Kontakt Martino d'Apuzzo og få en dialog om dit projekt.

martino-figur-komprimeret
Vi har mottagit din förfrågan

Tak for din forespørgsel. Vi sätter pris på möjligheten att diskutera detta projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Download vores marketinganalyse
    Få indsigt i online marketingkanaler
    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing