Sitewide SEO-optimering

I denne uge bringer vi del 2 af 3 af vores guide til DIY SEO. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du starte med at læse første del af guiden. Vi fortsætter med at se på, hvordan du kan forbedre din egen hjemmeside, men denne gang med fokus på sitewide optimering.

11) Sitemap

En hjemmeside bør have et HTML-sitemap, og hver enkelt underside bør henvise til det sitemap i f.eks. en footer. Det er også en god idé at lave et XML-sitemap, som er til fordel for søgemaskinerne og deres evne til at crawle hele siden.

12) Navigation

Navigationen på en hjemmeside bør være i tekstform, og ikke i JavaScript eller Flash som Google og andre søgemaskiner ikke kan forstå. Såfremt den øverste navigation er i form af JavaScript eller Flash, bør man sørge for at have samme navigation i tekstform i bunden af siden.

13) Robots.txt

Det er godt at have en robots.txt-fil, men det er ikke kritisk for SEO – medmindre man har en robots-fil, der blokerer for adgang til crawl af siden. Robots.txt-filen bruges til at fortælle søgemaskiner, hvilke områder på siden man ikke ønsker indekseret, f.eks. ens backend-del.

14) Keyword-strategi

Ønsker man succes med organisk trafik fra søgemaskinerne, er det en rigtig god idé at starte med at lave en keyword-strategi, der belyser, hvilke keywords der bruges i ens branche og er relevante for ens virksomhed. Det er en proces, der aldrig slutter, fordi verden og brugernes søgeadfærd er i konstant transformation, men det er en livsnødvendig rettesnor for alt det indhold, man har og producerer til sin side, hvis man ønsker at kunderne skal finde en.

15) Web-analytics

Web-analytics er en af grundstenene i en SEO-strategi, og uden det kan I ikke vide, hvordan det går for jeres side, og hvordan det udvikler sig. Sørg derfor for, at der er opsat web-analytics (f.eks. Google Analytics), og at det er gjort korrekt. Hav nogle klare mål fra start om, hvilken type data I har brug for fra jeres værktøjer, og som beriger jeres arbejde med brugbar information – ellers kan I hurtigt sidde forvirret med en masse data, I ikke ved, hvad I skal mene om eller reagere på.

16) Link-strategi

Links er en af de vigtigste dele i en SEO-strategi, og det kan være svært, hvis ikke umuligt, at opnå ens ønskede positioner på Google uden strategisk brug af dem. Det handler ikke kun om links, man får fra andre sider, men i høj grad også om hvordan man linker internt på sin side.

Alle links – dem man modtager, og dem man sender ud – bør være så naturlige som muligt. Kvalitet og relevans er nogle af de vigtigste parametre for, om man belønnes eller straffes for sin linkprofil.

17) Server-konfiguration

Hold jævnligt øje med respons-fejl såsom 404, 302 osv. for at holde jeres hjemmeside up to date og brugervenligt for dem, der besøger jer.

18) Privatliv og brug af cookies

At fortælle ens brugere, hvordan man bruger dataen omkring deres færden på ens side, er ikke kun god stil, det er også en del af cookiereglerne for danske hjemmesider. Nogle rapporter indikerer også, at det vægter positivt hos Google, hvis man har disse informationer tilgængelige.

19) Statiske sider

Statiske sider er altid at foretrække, når man taler SEO, frem for dynamiske url’er med parametre. En god løsning på dette kan være at tilføje canonical-tags, så du er sikker på, at søgemaskiner forstår, hvilken side du vil have i indeks.

20) Statiske index-sider

En hjemmeside, hvor indholdet på forsiden konstant skifter, kan gøre det svært for søgemaskinerne at finde ud af præcis, hvad siden handler om. Det er derfor en god idé altid at have tekstdele på forsiden, som forbliver de samme.

I næste uge bringer vi sidste del af vores guide til onsite SEO-optimering.

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for