SEO vs. PPC – Hvad tilfører din virksomhed størst værdi?

I en digital verden, hvor alt fra rejser og forsikringer til fitness-medlemskaber, kostrådgivning og dyrefoder bliver købt på internettet, er de fleste virksomheder efterhånden klar over vigtigheden af online markedsføring. Og det kommer næppe bag på nogen, at søgemaskinerne har en afgørende betydning. Faktisk viser en undersøgelse fra Jupiter Research, at gennemsnitligt 81% af trafikken på en hjemmeside stammer fra søgemaskinerne, mens de resterende blot 19% stammer fra enten direkte trafik eller linkhenvisninger.

Forskningen gør det altså klart, at det er meget vigtigt for din virksomhed at have en stærk tilstedeværelse i søgemaskinerne. En tilstedeværelse, der skal sikre, at din målgruppe kan finde dig på de rigtige søgeord, og at din målgruppe finder dig, før de finder dine konkurrenter. Men hvilken markedsføringsmetode tilfører din virksomhed størst værdi: SEO eller PPC?

SEO (Search Engine Optimization)

SEO – eller søgemaskineoptimering, som det kaldes på dansk – handler kort sagt om at øge synligheden af din hjemmeside i søgemaskinerne på de mest relevante søgeord, så du får flere besøgende og opnår et øget salg. Hvis SEO udføres korrekt, kan det give din virksomhed en førsteplads i søgeresultaterne, og det er afgørende for, om du bliver fundet af din målgruppe eller ej.

Den store styrke ved SEO er, at det er en langsigtet og billig markedsføringsstrategi. Din hjemmeside indekseres automatisk og kontinuerligt af søgemaskinerne, og du betaler ikke én krone for den reklame og de besøgende, søgemaskinerne giver dig. Desuden sender en god placering i søgemaskinerne et klart budskab til din målgruppe om, at din virksomhed har både troværdighed og autoritet inden for din branche.

PPC (Pay Per Click)

PPC – eller betaling per klik, som det kaldes på dansk – er et udtryk for at købe reklamer, annoncer og sponsorerede links hos et annonceringsnetværk. De største annonceringsnetværk i Danmark er Google AdWords, Facebook Ads og PriceRunner, men der findes også en række mindre såkaldte affiliate netværk, eksempelvis Partner-ads, Tradedoubler og Euroads.

Styrken ved PPC er hastighed og kontrollerbarhed. Med en PPC-kampagne kan du købe dig til en topplacering i Google på bare én dag, og du har fuld kontrol over, hvordan din virksomhed vises og fremstår, fordi du selv udarbejder din annonce. Til gengæld kan en PPC-kampagne koste alt lige fra få ører til mange kroner per klik, og udgiften er kontinuerlig, fordi du kontant skal betale for at være synlig. PPC-kampagner kan derfor nemt blive meget dyre.

SEO er 5,67 gange mere effektivt end PPC

Ifølge en analyse fra Enquisite – et analysefirma, der måler søgetrafik til over 5.000 hjemmesider – klikker brugere i gennemsnit 8,5 gange oftere på organiske søgeresultater end på tilsvarende betalte søgeresultater (annoncer). Forskellen kan sandsynligvis tilskrives, at de fleste brugere tolker organiske søgeresultater som værende mere troværdige end betalte søgeresultater.

Ifølge analysen har betalte søgeresultater dog en konverteringsrate, der er halvanden gang bedre end konverteringsraten for organiske søgeresultater. Den væsentligt lavere klikfrekvens på betalte søgeresultater betyder dog, at organiske søgeresultater i gennemsnit er 5,67 gange mere effektive end betalte søgeresultater med hensyn til konverteringsraten. Der er altså ingen tvivl om, at SEO tilfører din virksomhed større værdi end PPC – for SEO er ikke bare bedre, det er også billigere.

Der er dog enkelte tilfælde, hvor PPC er den bedste løsning. Det gælder eksempelvis, hvis du lige har lanceret din hjemmeside og ønsker at skabe en øjeblikkelig opmærksomhed omkring den, eller hvis du i en begrænset periode har et særligt tilbud eller en særlig kampagne, du ønsker at gøre opmærksom på. Det betyder ikke, at SEO ikke er relevant i disse tilfælde, men blot at SEO ikke har samme øjeblikkelige effekt som PPC (fordi søgemaskinernes indeksering af din hjemmeside tager tid). I forhold til den langsigtede virkning af din online markedsføring er resultatet dog ganske klart: SEO er billigere og mere effektivt end PPC!

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X