SEO: Den vigtigste marketingkompetence ifølge Microsoft

Microsoft har netop udgivet en undersøgelse, som identificerer de vigtigste tendenser inden for marketing i 2020’erne. Undersøgelsen, der er baseret på besvarelser fra 600 udvalgte senior marketingmedarbejdere, udpeger søgemaskineoptimering (SEO) som den vigtigste faglige kompetence i det nye årti.

Det kommer næppe bag på digitale marketingfolk, at SEO er en vigtig disciplin – men hvorfor er det den vigtigste? Undersøgelsen fra Microsoft giver desværre ingen svar, men vi har et godt bud. Om kort tid udgiver vi en ny analyse, Marketingkanaler 2020, der med afsæt i 122 millioner brugerdata fra danske websites sammenligner udbyttet af forskellige online marketingkanaler. Resultatet er klart: Knap halvdelen af alle besøgende på danske virksomhedswebsites kommer fra Googles søgeresultater (organisk trafik):

Besøgende fra Google er samtidig dem, der har den mest værdiskabende brugeradfærd. På e-handel-websites foretager besøgende fra Googles søgeresultater (organisk trafik) 44,94 % af alle køb. Til sammenligning foretager besøgende fra sociale medier kun 1,62 % af alle køb og besøgende fra mails 5,23 % af alle køb. Hvis du er interesseret i hele analysen, kan du følge os på LinkedIn for at få besked, når analysen udgives.

Få et eksemplar af vores nye SEO-bog

Vil du gerne vide mere om SEO, kan du hente et gratis eksemplar af vores nye bog SEO 2020 her. I bogen deler vi ud af al den viden, vi har opnået gennem mere end 20 år i branchen, så du kan sikre din virksomhed større udbytte af Google som marketingkanal.

Bogen henvender sig til både marketingchefen, der har brug for et strategisk overblik over SEO som marketingkanal, og operative medarbejdere, der har brug for praksisnær vejledning til realisering af SEO-strategien. Bogen er på dansk og har et sidetal på 107 sider.

Faglige kompetencer går hånd i hånd

De vigtigste faglige marketingkompetencer ifølge Microsofts undersøgelse er:

  1. SEO
  2. Dataanalyse
  3. Tekstforfatning
  4. Adfærdsanalyse
  5. Automatisering

Hvis du vil opnå succes med din SEO-strategi, skal du besidde flere kompetencer på listen:

Dataanalyse er nødvendigt, når du skal evaluere effekten af arbejdsindsatsen. En løbende evaluering sikrer, at du bruger din tid og dine ressourcer fornuftigt og danner samtidigt grundlag for den videre prioritering og optimering af arbejdsindsatsen. 

Tekstforfatning er nødvendigt, når du skal skrive indhold til dit website. Det eneste, Google indholdsmæssigt kan forstå, er tekst. Godt, gennemarbejdet tekstindhold, der er afstemt med din målgruppes søgevaner, er derfor afgørende for din synlighed på Google.

Adfærdsanalyse er nødvendigt, både når du skal kortlægge din målgruppes søgevaner på Google, og når du skal evaluere effekten af arbejdsindsatsen. Kortlægningen af din målgruppes søgevaner er vigtig, fordi den giver viden om, hvilket indhold der kan tiltrække din målgruppe.

Automatisering er endnu ikke en vigtig kompetence i SEO-branchen. Dataindsamling og rapportering kan ganske vist automatiseres, men SEO er i det store hele stadigvæk en meget manuel proces. En af de nyeste tendenser inden for automatisering er maskingenererede tekster, som dog endnu kun er anvendeligt for ganske få virksomheder.

Tænk SEO ind i dit marketingmix

Selvom SEO er en vigtig marketingkanal, betyder det ikke, at det er den eneste kanal, du skal fokusere på. Ved at anvende en kombination af forskellige marketingkanaler opnår du en mere effektiv markedsføring end ved udelukkende at fokusere på én kanal. Kombinationen af kanaler kaldes for dit marketingmix, og det er vigtigt, at du løbende overvejer både prioriteringen af og synergien mellem de kanaler, du investerer i.

Google som marketingkanal retter sig mod personer, der har en interesse i det, du tilbyder – de har foretaget en søgning for at finde frem til netop det. SEO er med andre ord effektivt til at synliggøre din virksomhed i undersøgelses-, beslutnings- og købsfasen, men mindre effektivt til at øge efterspørgslen efter dit produkt.

Det optimale marketingmix rummer typisk både kanaler, der øger efterspørgslen efter dit produkt, og synliggør din virksomhed når efterspørgslen er skabt. Hvis du har spørgsmål til SEO eller sammensætningen af dit marketingmix, er du meget velkommen til at kontakte os.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

− 4 = 4

Virksomheder vi gør en forskel for

X