Sådan vurderer Google kvalitet i indhold

Sådan vurderer Google, om dit indhold er af høj kvalitet

Hvis du vil sikre dig en plads øverst i Googles søgeresultater, er det vigtigt, at Google opfatter dit indhold som værende indhold af høj kvalitet. Læs her, hvad Google især kigger efter.

I det seneste års tid har Google bevæget sig mere og mere hen imod, at det indhold, de viser til deres brugere, skal være af høj kvalitet. Senest kom deres core update hér i starten af 2016, som for alvor satte brugeroplevelsen i centrum af deres kvalitetsbedømmelse.

Men selvom Google nu virker meget målrettet i sit ønske om kvalitet i søgeresultaterne, så har der været flere skift undervejs, ligesom der efterhånden er opstået mange myter om, hvad der giver gode rankings, og hvad der ikke gør.

For at gøre lidt op med den forvirring, der hersker nogle steder, har vi derfor lavet denne liste med 5 helt konkrete punkter, som lige nu er nogle af dem, Google vægter højest, når de skal vurdere, om dit indhold er af så god en kvalitet, at det fortjener en plads i søgeresultaterne:

1. Du skal skrive til brugerne og ikke til Google
Brugeroplevelsen vægter mere og mere hos Google, og derfor er det vigtigt, at du leverer indhold, som er målrettet en bruger og ikke en søgemaskine. Se dit indhold gennem en brugers øjne: Virker det troværdigt, hjælper det mig, og finder jeg dét, jeg søger? Selvom det selvfølgelig fortsat er vigtigt både at kende og benytte sig af sine nølgeord, så arbejder Google ikke længere med, at de skal optræde et vist antal gange i en tekst, for at den kommer med i rankeringen. Så brug dine nøgleord fornuftigt, men med måde. Dit indhold må aldrig virke som spam.

2. Du skal tænke over, hvad der gør dig unik
Når du laver dit indhold, skal du hele tiden tænke over, hvad det er, der gør dig unik. Hvorfor skal du stå foran andre i søgeresultaterne? Hvad er det for noget helt særligt, som DU kan levere til brugerne, og som de ikke kan finde andre steder? Sørg for at få det fremhævet i dit indhold, så både brugere og søgemaskiner let kan aflæse,hvilke områder du er ekspert på.

3. Lad være med at snyde din brugere
Det er altid vigtigt at arbejde med engagerende og velfungerende overskrifter, som er gode til at trække brugerne ind på dit site. Men pas på med at love for meget. Det kan være fristende virkelig at skrue op for både løfter og retorik i overskrifterne for på den måde at trække en masse nysgerrige ind på sitet, men hvis du går så langt, at du reelt snyder dine brugere, og indholdet slet ikke kan leve op til de løfter, du giver i overskriften, så kan du risikere at Google straffer dig.

4. Hav en god intern link-struktur
Én af de måder hvorpå Google måler, om brugeroplevelsen er god, er dels hvor længe en bruger er inde på dit site, og dels om brugeren klikker rundt på sitet. Hvis du har en god linkstruktur på dit site, og brugerne derfor nemt hopper rundt mellem dine forskellige relevante artikler, sender det et signal til Google om, at du både er værd at bruge lang tid på, og at du har masser af interessant indhold som modsvarer det, brugerne leder efter.

Et internt link er et tekstlink fra en side på dit website til en anden side på dit website. Vi arbejder eksempelvis med SEO i Århus, og derfor har vi netop indsat et internt link, der gør dig opmærksom på denne ydelse.

5. Vær original i dit indhold
Duplicate content er stadig et stort ”no-go” for Google. Vær derfor opmærksom på, at du udelukkende benytter dig af originalt indhold, som ikke findes magen til andre steder på nettet (eller andre steder på dit eget site, for den sags skyld). Hvis det ikke kan undgås at dele indhold med andre, så sørg som minimum for at arbejde med cannonical tags, så Google hele tiden er sikker på, hvem der er den oprindelige indehaver af teksten – men det ér altså ikke lige så godt som helt at undgå det.

Du kan se mere om Googles kvalitets guidelines her.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for