Nyt annonceformat i Google AdWords

I maj løftede Google sløret for det, de selv kaldte den største ændring af deres tekstannoncer i AdWords’ 15 år lange historie: et nyt annonceformat kaldet udvidede tekstannoncer (på engelsk: Expanded Text Ads). Det nye annonceformat har været tilgængeligt i nogle måneder, og nu udfases det gamle annonceformat helt. Fra den 31. januar 2017 kan du ikke længere oprette standardtekstannoncer i Google AdWords.

Udvidede tekstannoncer har en ekstra overskrift og 14% mere annoncetekst sammenlignet med de tidligere standardtekstannoncer, og du får derved bedre mulighed for at brande dine produkter eller dine services til dine potentielle kunder, før de klikker på dine annoncer. Men fordelen har en pris, for med det nye annonceformat forsøger Google – ikke overraskende – at lokke flere penge ud af dig. Læs, hvordan de gør det, herunder.

Hvad er udvidede tekstannoncer?

Udvidede tekstannoncer består af:

  • to overskrifter på op til 30 tegn hver. De to overskrifter adskilles automatisk af en tankestreg (–). Til sammenligning består standardtekstannoncer af én overskrift på op til 25 tegn.
  • en annoncetekst på op til 80 tegn. Til sammenligning består standardtekstannoncer af en annoncetekst på op til 70 tegn.
  • en webadresse bestående af dit domæne (www.eksempel.dk) og to valgfri stier (www.eksempel.dk/sti1/sti2/). Sti-angivelserne behøver ikke at svare præcist til den webadresse, brugerne ledes hen til, når de klikker på din annonce, men de skal give brugerne en klar idé om, hvor på websitet de ledes hen.

Udvidede tekstannoncer er tilgængelige på både søgenetværket (annoncer på Googles egne websites) og displaynetværket (annoncer på andre websites). Eventuelle standardtekstannoncer, du tidligere har oprettet, vises fortsat efter den 31. januar 2017 sammen med dine nye udvidede tekstannoncer.

Hvorfor lancerer Google udvidede tekstannoncer?

De udvidede tekstannoncer er ifølge Google selv ”designet til en verden, hvor mobilen kommer i første række og med hensyntagen til både brugere og annoncører”. Google har naturligvis også taget et stort hensyn til dem selv, for ændringen er tydeligvis også et forsøg på at maksimere de klikpriser, de får fra annoncørerne.

Udvidede tekstannoncer optager væsentligt mere skærmplads end standardtekstannoncer. Det har især betydning på mobile enheder, hvor den øverste AdWords-annonce nu kan optage al skærmpladsen, og hvor de øvrige annoncer derfor er væsentligt mindre synlige end førhen. Annoncepositionen er derved blevet mere afgørende for synligheden og ikke mindst konverteringsraten, og Google ansporer derved annoncørerne til at betale for en topposition.

Tips og tricks til udvidede tekstannoncer

  • Udnyt det maksimale antal tegn i både overskrifter og annoncetekst. De udvidede tekster giver dine potentielle kunder en større viden om dine produkter eller services, før de klikker på dine annoncer, og derved sikrer du, at du kun betaler for besøgende, der har en reel interesse i det, du tilbyder dem.
  • Fokusér på at optimere dine overskrifter. Annonceoverskrifterne er over dobbelt så lange som tidligere, og derfor har de meget stor betydning for, hvordan brugerne opfatter og reagerer på dine annoncer.
  • Gentænk budskabet i dine gamle standardtekstannoncer, når du konverterer dem til det nye udvidede format – men bevar de elementer, der tidligere har vist sig at være effektive. Du kan eventuelt eksperimentere med at sammensætte indhold fra forskellige standardtekstannoncer, og du kan prøve at bruge den første linje i annonceteksten fra dine gamle annoncer som overskrift nummer 2 i dine udvidede annoncer.
  • Test dine udvidede annoncer. Du kan ikke på forhånd vide, om en udvidet tekstannonce er effektiv – heller ikke selvom den baserer sig på en effektiv standardtekstannonce – og derfor bør du løbende teste og evaluere effekten af dine nye annoncer.
  • Gør brug af annonceudvidelser, når du eksperimenterer med det nye annonceformat. Annonceudvidelser som eksempelvis undersidelinks, infoudvidelser, visning af geografisk område og visning af telefonnummer kan gøre dine annoncer mere synlige og mere konverterende.

Konverter dine eksisterende annoncer til det nye annonceformat

Når du redigerer en eksisterende standardtekstannonce, konverteres annoncen automatisk til det nye udvidede annonceformat, dvs. den gamle annoncetekst indsættes automatisk i de nye felter i redigeringsvinduet. Når du gemmer din redigerede annonce, slettes den oprindelige annonce, så det kun er den nye udvidede annonce, der bliver vist.

Hvis ikke du redigerer dine eksisterende annoncer, bliver de fortsat vist i det gamle format. Husk at gøre brug af de udvidede muligheder i det nye annonceformat (se herover), når du redigerer og konverterer dine annoncer. Hvis du blot konverterer annoncerne uden at ændre annonceteksterne, vises annoncerne stort set som førhen.

Ian Rosenfeldt

Af Ian Rosenfeldt

[email protected] | 27 29 77 20

Jeg er online marketing-specialist med spidskompetencer indenfor Google AdWords, konverteringsoptimering og webanalyse. Jeg har beskæftiget sig med online marketing siden 1999 og har blandt andet stået i spidsen for lanceringen af Pandoras globale web- og e-commerce-platform.

Brug for hjælp?

Jeg håber, at mit blogindlæg har givet dig indsigt og inspiration til at arbejde videre med din digitale forretning. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, så ring til os på 70 23 35 35, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X