Mød sælgeren, der arbejder døgnet rundt

Forestil dig den perfekte sælger: Han arbejder døgnet rundt, hele året uden én eneste sygedag. Han tiltrækker og fastholder tusindvis af kunder fra hele landet, men han kræver ingen firmabil. Han kræver heller ingen rygepauser, ingen personalegoder, ingen ferie og ingen pension. Faktisk kræver han slet ikke løn, og på trods af de forkastelige ansættelsesvilkår, får du ikke problemer med fagforeningen. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men dén sælger findes faktisk – og du kan få en af disse sælgere i din virksomhed!

Og hvem er så denne sælger? Sælgeren er naturligvis et website. Men det er ikke et hvilket som helst website. Der findes tusinder og atter tusinder af websites i Danmark, og derfor er der enorm konkurrence om at være placeret øverst i søgemaskinerne, hvor dine potentielle kunder bevæger sig rundt. Den gode sælger er derfor et søgemaskineoptimeret website, dvs. et website, der er optimeret, så det er mere sandsynligt, at det bliver vist øverst i søgeresultaterne, når din målgruppe foretager en relevant søgning.

En ulønnet sælger, der genererer et vedvarende salg

Hvis søgemaskineoptimeringen udføres korrekt, bliver dit website til en ulønnet sælger, der arbejder for dig døgnet rundt. Websitet tiltrækker nye kunder, fastholder eksisterende kunder og genererer salg – også når du sover, når du holder weekend, og når du er på ferie. Og den indsats, du lægger i websitet, har en virkningsfuld og vedvarende effekt, fordi du fremadrettet konstant kan høste frugterne af din tidligere arbejdsindsats.

Mere traditionelle markedsføringsmetoder som eksempelvis avisannoncer, online annoncer, mails, flyers, visitkort, brochurer, værdikuponer og reklameartikler har almindeligvis en meget kortvarig effekt, og de er ofte både dyre og tidskrævende at gennemføre. De står dermed i skarp kontrast til et optimeret website, der genererer trafik fra potentielle kunder døgnet rundt, uden at du skal røre en finger.

Egenskaber, der karakteriserer den gode sælger

Den gode sælger er et website, der bliver vist øverst i søgeresultaterne, når din målgruppe foretager en relevant søgning, og som samtidig formår at konvertere de besøgende til kunder eller leads. Fire elementer har betydning for, hvor højt søgemaskinerne rangerer dit website, og dermed hvor mange kunder, du når ud til:

  • Indhold. Indholdet på dit website fortæller søgemaskinerne, hvilke søgeord dit website skal indekseres under. Hvis ikke søgemaskinerne kan forstå, hvad dit website handler om, og hvis ikke indholdet er afstemt med det, din målgruppe søger efter, bliver du aldrig fundet af målgruppen. Læs mere om indholdsoptimering.
  • Links. Den væsentligste faktor for, hvor højt dit website rangeres, er mængden og kvaliteten af links, der peger ind på websitet. Et indgående link kan opfattes som en anbefaling af dit website, og links giver derfor søgemaskinerne en stærk indikation af, hvor godt dit website er. Læs mere om linkbuilding.
  • Brugersignaler. Et godt website fastholder og engagerer målgruppen. Søgemaskinerne analyserer derfor, hvordan de besøgende agerer på dit website (især med hensyn til tidsforbrug, antal sidevisninger og afvisningsprocent) for at vurdere, hvor godt dit website er i forhold til andre websites.
  • Platform. Tekniske fejl og uhensigtsmæssigheder på dit website kan have stor indflydelse på din synlighed. Fejl kan i værste fald gøre det umuligt for søgemaskinerne at indeksere websitet, og derved går du glip af et stort antal besøgende. En teknisk analyse kan afdække eventuelle fejl og forbedringsmuligheder.

Et samspil af disse fire elementer kan – i kombination med solid konverteringsoptimering – gøre dit website til den mest værdiskabende sælger i din virksomhed. Uanset om du sælger produkter eller ydelser, og uanset om din målgruppe er forbrugere (B2B) eller virksomheder (B2C). Held og lykke med din nye medarbejder!

Henning Madsen

Af Henning Madsen

[email protected] | 21 46 45 44

Jeg har arbejdet professionelt med søgemaskineoptimering (SEO) siden 1998 – før der var noget, der hed Google. Mine spidskompetencer er strategisk SEO og forretningsudvikling. Jeg holder desuden mere end 30 årlige seminarer og uddannelsesforløb i online markedsføring med fokus på SEO.

Brug for hjælp?

Jeg håber, at mit blogindlæg har givet dig indsigt og inspiration til at arbejde videre med din digitale forretning. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, så ring til os på 70 23 35 35, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

1Kommentar
  • Henning er en af de mest kompetente personer jeg har mødt – også hvad SEO angår 👊

    29. november 2016 at 19:38

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X