SEO bureau

Hvorfor er det næsten umuligt at insource SEO?

Vi gi’r dig 8 gode grunde til, hvorfor det er vanskeligt at insource SEO.

Skal man hyre en in-house SEO-ekspert, eller skal man hente hjælp hos et eksternt bureau? Holdningerne og argumenterne for både den ene og den anden SEO-løsning er mange, og i sidste ende handler det selvfølgelig om at finde den løsning, som fungerer bedst for dig og din virksomhed.

Med i hele den diskussion er bestemt også det faktum, at det ikke behøver at handle om et enten/eller. Man kan sagtens have en kombination af in-house SEO-ressourcer og et eksternt bureau.

Men i denne omgang tager vi bureau-hatten på. Der er nemlig rigtig mange gode grunde til at vælge et bureau fremfor in-house og en række af disse bliver bl.a. pointeret af Neil Petal på SearchEngineJournal.com.

Så her er 8 grunde til at det er vanskeligt at insource SEO:

1) Det er ofte billigere med en bureau-løsning

En dygtig SEO-ressource koster typisk en fuldvoksen månedsløn. Hertil kommer selvfølgelig feriedage, sygdom, pension, og hvad der ellers findes af faste ydelser for fastansatte.

Et SEO-løsning fra et bureau kan ligge i mange forskellige prislejer men vil altid være målrettet og skræddersyet netop jeres behov, så I ikke betaler for andet end de ydelser, I reelt modtager.

Men som Jason DeMers skriver på SearchEngineWatch.com, så vil SEO for de fleste virksomheder i dag være dét marketing-tiltag, som giver den absolut største ROI, så ofte er det mere interessant at se på resultaterne af sin SEO-løsning end på udgifterne til den alene.

2) En god SEO-indsats kræver mange forskellige talenter

Et seriøst arbejde med SEO kræver i dag, at man mestrer mange ting: 1) Den tekniske del, som fokuserer på selve opbygningen af dit site, 2) Onsite SEO, som handler om at optimere dit indhold, identificere de rigtige keyword og i det hele taget arbejde med SEO på frontend-delen af sitet og 3) Link-SEO, som handler om at skaffe de rigtige links og skabe en link-arkitektur, der fungerer.

Det kan være svært at få alle disse facetter dækket af en enkelt in-house person. Hos et bureau vil der ofte være mulighed for at trække på mange forskellige ressourcer med hver deres ekspertise.

3) Der kan være brug for friske øjne

Arbejder I med en fastansat SEO-ressource, er der stor risiko for, at denne person udvikler en række blind spots overfor de udfordringer, I står med. Ofte vil man sværge til den metode, man tidligere har brugt, og som før har givet resultater, men da en SEO-indsats er nødt til at være dynamisk og ændre sig over tid, er det en farlig måde at gribe tingene an på.

Benytter I jer i stedet af et eksternt bureau, kan I være sikre på, at en række mennesker med hver deres baggrund og hver deres ekspertise er med til at definere jeres SEO-løsning og indsats.

4) En in-house-ressource kan ikke løse de store, tidskrævende udfordringer

En del SEO-opgaver er hurtige og nemme at gå til, men der findes også mange opgaver, som er meget tidskrævende. Har du en enkelt SEO-ressource ansat, vil det ofte være umuligt for denne person at dykke ned i de mest tidskrævende udfordringer på to do-listen. Hyrer I et eksternt bureau, vil der være mange, som kan træde til, når store tidskrævende indsatser fordrer det.

5) Du har allerede en ansat, der kan hjælpe med SEO

Efterhånden kan de fleste dygtige web-medarbejdere arbejde med i hvert fald de mest grundlæggende principper indenfor SEO. Så især hvis du har et mindre site, er det muligvis nok, at de tager sig af det almindelige optimerings-arbejde i hverdagen, og at I så hyrer et bureau til at hjælpe med de SEO-løsninger, der kræver lidt ekstra.

6) Du har slet ikke behov for så omfattende en SEO-løsning

Måske har du i virkeligheden slet ikke brug for en SEO-ressource på fuld tid. Har du et mindre site, vil det ofte være langt mere lukrativt at lave en aftale om en SEO-løsning med et bureau fremfor at skulle betale en fuld månedsløn til en fast in-house-ressource.

7) Resultaterne lader vente på sig

Har du ansat en fast SEO-ressource vil personen trods alt kun kunne lægge et vist antal arbejdstimer om ugen. Men skal du have konkrete og målbare resultater ud af din SEO-løsning hurtigt, så kræver det ofte en meget stor indsats over kort tid. En sådan indsats vil typisk være alt for omfattende en opgave til, at en enkelt person vil kunne udføre den. Bureauer kan derimod skrue op og ned for indsatsen, når som helst det skal være, da de løbende kan allokere ressourcer derhen, hvor det er påkrævet.

8) De interne forhold kan spænde ben for SEO-indsatsen

Når man sidder som fastansat i en virksomhed, vil man uafværgeligt blive en del af den politik og af de forhold, der hersker i virksomheden. Det er på en række områder en god ting, men det betyder også, at for den fastansatte er der mange andre ting end SEO-successen, som præger hverdagen. Ellers gode tiltag kan drukne i politik i forskellige afdelingers interne dagsordner og prioriteringer, i problematiske relationer og meget andet.

Et eksternt bureau kan i sagens natur holde sig væk fra alt dette og i stedet fokusere 100% på at levere en SEO-løsning, som giver mærkbare resultater hurtigt.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for