Outsourcing af SEO

Outsourcing eller insourcing af SEO er en central beslutning, der har afgørende betydning for, om du lykkes med din SEO-indsats. Læs mere om de største fordele og ulemper ved insourcing og outsourcing af SEO her, så du er bedre klædt på til at vælge den rette strategi.

blog-outsourcing-af-seo

Fordele ved outsourcing

Outsourcing eller insourcing af opgaverne er en central beslutning. Fordelen ved outsourcing er, at du får adgang til specialiseret ekspertviden, du sparer omkostninger til ansættelse og oplæring af medarbejdere, du opnår resultater hurtigere, du kan skalere indsatsen efter behov, og du kan nemt skifte bureauet ud, hvis ikke arbejdsindsatsen lever op til dine forventninger.

Omvendt er der også fordele ved insourcing. Du har fuld kontrol over processen, fuld gennem-sigtighed i arbejdet og som regel også lavere omkostninger på timebasis (men typisk også lavere effektivitet). Samtidig er det en fordel for arbejdet, at dine medarbejdere kender din virksomhed og din branche og kan arbejde tæt sammen med virksomhedens marketingafdeling.

Gennemgå rollefordelingen i teksten om seo-strategi og overvej, om du råder over medarbejdere, der har kompetencerne og tiden til at varetage alle opgaverne. Vælger du at insource alt arbejdet, skal du være opmærksom på, at der foruden interne omkostninger som minimum vil være eksterne omkostninger til indkøb af analyseværktøjer og typisk også til linkbuilding.

En kombination af insourcing og outsourcing kan naturligvis også være en god løsning. Mange virksomheder foretrækker selv at stå for tekstforfatning, mens SEO-bureauet især fokuserer på de mere specialiserede opgaver, som eksempelvis linkbuilding og teknisk analyse.


Insourcing af SEO

Skal du hyre en in-house SEO-ekspert, eller skal du hente hjælp hos et eksternt seo-bureau? Holdningerne og argumenterne for både den ene og den anden SEO-løsning er mange, og i sidste ende handler det selvfølgelig om at finde den løsning, som fungerer bedst for dig og din virksomhed.

Med i hele den diskussion er bestemt også det faktum, at det ikke behøver at handle om et enten/eller. Man kan sagtens have en kombination af in-house SEO-ressourcer og et eksternt bureau. Men i denne omgang tager vi bureau-hatten på. Så her er 8 grunde til at det er vanskeligt at insource SEO:

1) Det er ofte billigere med en bureau-løsning

En dygtig SEO-ressource koster typisk en fuldvoksen månedsløn. Hertil kommer selvfølgelig feriedage, sygdom, pension, og hvad der ellers findes af faste ydelser for fastansatte.

Et SEO-løsning fra et bureau kan ligge i mange forskellige prislejer men vil altid være målrettet og skræddersyet netop jeres behov, så I ikke betaler for andet end de ydelser, I reelt modtager.

Men som Jason DeMers skriver på SearchEngineWatch.com, så vil SEO for de fleste virksomheder i dag være dét marketing-tiltag, som giver den absolut største ROI, så ofte er det mere interessant at se på resultaterne af sin SEO-løsning end på udgifterne til den alene.

2) En god SEO-indsats kræver mange forskellige talenter

Et seriøst arbejde med SEO kræver i dag, at man mestrer mange ting: 1) Den tekniske del, som fokuserer på selve opbygningen af dit site, 2) Indholdsoptimering, som handler om at optimere dit indhold, identificere de rigtige søgeord og i det hele taget arbejde med SEO på frontend-delen af sitet og 3) Linkbuilding, som handler om at skaffe de rigtige links og skabe en link-arkitektur, der fungerer.

Det kan være svært at få alle disse facetter dækket af en enkelt in-house person. Hos et bureau vil der ofte være mulighed for at trække på mange forskellige ressourcer med hver deres ekspertise.

3) Der kan være brug for friske øjne

Arbejder I med en fastansat SEO-ressource, er der stor risiko for, at denne person udvikler en række blind spots overfor de udfordringer, I står med. Ofte vil man sværge til den metode, man tidligere har brugt, og som før har givet resultater, men da en SEO-indsats er nødt til at være dynamisk og ændre sig over tid, er det en farlig måde at gribe tingene an på.

Benytter I jer i stedet af et eksternt bureau, kan I være sikre på, at en række mennesker med hver deres baggrund og hver deres ekspertise er med til at definere jeres SEO-løsning og indsats.

4) En in-house-ressource kan ikke løse de store, tidskrævende udfordringer

En del SEO-opgaver er hurtige og nemme at gå til, men der findes også mange opgaver, som er meget tidskrævende. Har du en enkelt SEO-ressource ansat, vil det ofte være umuligt for denne person at dykke ned i de mest tidskrævende udfordringer på to do-listen. Hyrer I et eksternt bureau, vil der være mange, som kan træde til, når store tidskrævende indsatser fordrer det.

5) Du har allerede en ansat, der kan hjælpe med SEO

Efterhånden kan de fleste dygtige web-medarbejdere arbejde med i hvert fald de mest grundlæggende principper indenfor SEO. Så især hvis du har et mindre site, er det muligvis nok, at de tager sig af det almindelige optimerings-arbejde i hverdagen, og at I så hyrer et bureau til at hjælpe med de SEO-løsninger, der kræver lidt ekstra.

6) Du har slet ikke behov for så omfattende en SEO-løsning

Måske har du i virkeligheden slet ikke brug for en SEO-ressource på fuld tid. Har du et mindre site, vil det ofte være langt mere lukrativt at lave en aftale om en SEO-løsning med et bureau fremfor at skulle betale en fuld månedsløn til en fast in-house-ressource.

7) Resultaterne lader vente på sig

Har du ansat en fast SEO-ressource vil personen trods alt kun kunne lægge et vist antal arbejdstimer om ugen. Men skal du have konkrete og målbare resultater ud af din SEO-løsning hurtigt, så kræver det ofte en meget stor indsats over kort tid. En sådan indsats vil typisk være alt for omfattende en opgave til, at en enkelt person vil kunne udføre den. Bureauer kan derimod skrue op og ned for indsatsen, når som helst det skal være, da de løbende kan allokere ressourcer derhen, hvor det er påkrævet.

8) De interne forhold kan spænde ben for SEO-indsatsen

Når man sidder som fastansat i en virksomhed, vil man uafværgeligt blive en del af den politik og af de forhold, der hersker i virksomheden. Det er på en række områder en god ting, men det betyder også, at for den fastansatte er der mange andre ting end SEO-successen, som præger hverdagen. Ellers gode tiltag kan drukne i politik i forskellige afdelingers interne dagsordner og prioriteringer, i problematiske relationer og meget andet.

Et eksternt bureau kan i sagens natur holde sig væk fra alt dette og i stedet fokusere 100% på at levere en SEO-løsning, som giver mærkbare resultater hurtigt.

Læs eventuelt vores gode råd til valg af SEO-bureau.

henning-figur-komprimeret

Henning Madsen

Founder, CEO & Chief SEO Strategist

Se forfatter
svg-left
svg-right

Få hjælp til SEO

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering (SEO), eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.Har du brug for hjælp til SEO, eller overvejer du, om det giver mening for din virksomhed at fokusere på SEO? Kontakt Henning Madsen og få en uforpligtende dialog om dit SEO-projekt.

henning-figur-komprimeret
Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Få en dialog om dit projekt

    Send os en forespørgsel og få en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med dit projekt og dine målsætninger.

    SEOGoogle AdsSociale medierMarketing automationAI-implementeringData & InsightsAndet

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev
    Udfyld nedenstående og få nyheder om digital marketing