Hvor SEO-optimeret er dit website? – Del 3

Her får du tredje del af SEO-tjeklisten, som du kan bruge til at vurdere, om din SEO-optimering er tilstrækkelig. Sammen med del 1 og del 2 udgør den de vigtigste dele i en SEO-vurdering, som er den test, vi kører et site igennem, når vi skal vurdere, hvor der bl.a. skal sættes ind ift. SEO.

Denne gang ligger fokus på SEO-optimering ift. arkitektur, local search, secure servers og video.

Din sides arkitektur

1. Klik-dybde

  • Hvor mange gange skal du i snit klikke, fra du befinder dig på forsiden af dit site, til du når de afgørende sider?
  • Hvad er det maksimale antal klik for at finde de vigtigste sider? Vurder, om det er for besværligt at finde frem til de rigtige sider.

2. Indholds-struktur

  • Hvor mange kategorier er der?
  • Hvor mange underkategorier er der?
  • Hvor mange produkt/detalje-sider er der. Sammenlign med det samlede antal af indekserede sider på dit site (jvf. del 1), og vurder, om et tilstrækkeligt antal produkter er indekseret.

3. Navigation

  • Hvor mange links er der i sidens primære navigations-menu?
  • Er der mere end 100 links på dine mest benyttede sider? Mere end 100 er lige i overkanten og spreder måske linkjuicen lidt for tyndt.

4. Dine links’ tekst-struktur

  • Når du linker mellem dine egne, interne sider, husker du så at bruge de relevante keywords i linkteksten?
  • Husk på den anden side, at hvis dine linktekster er overfyldt med keywords, så kan det virke som spam og påvirke din ranking negativt. Så kig på dine linktekster, og vurder, om de giver mening, eller om de virker useriøse og for pakkede med keywords.

5. Virker dine redirects til mobilsitet?

  • Hvis du arbejder med en site-struktur, hvor du redirecter indhold til en mobil platform, f.eks. via et m.xxx.dk site, så undersøg, om disse redirects virker korrekt. En underside på desktopversionen, skal f.eks ikke redirecte til mobilsitets side, ligesom 404 fejl-sider heller ikke skal redirectes til mobilen.
  • Hvis en mobilbruger lander på desktop-sitet, bliver de så navigeret ordentligt videre til mobilsitet?
  • Hvis en desktop-bruger lander på mobilsitet, bliver de så navigeret ordentligt videre til desktop-sitet?
  • Bliver tablet-brugere redirected til mobilsitet? Vurder om dette er den bedste løsning for dit site.

6. Har du husket SEO-venlige URL’s?

  • Har dit site meget lange URL’s og/eller Session ID’s, så vær på vagt. Disse kan skabe problemer med både crawling og duplicate content.
  • Korte URL’s er nemmere at bruge og nemmere at linke til for andre
  • Beskrivende URL’s, altså URL’s hvor titlen på indholdet f.eks. indgår, kan både hjælpe på ranking og på click through rates.

 

Local Search

1. Er din forretning verificeret af Google?

  • Du har mulighed at stige i ranking, hvis nogen i dit lokalområde søger på den ydelse, du leverer. Du kan se mere om denne mulighed her.
  • Vær opmærksom på, om din forretning står anført på flere forskellige adresser.
  • Er kontaktinfo mv. korrekt?

2. Eksterne citater og anmeldelser

  • Hvis nogle eksterne sites gengiver citater fra dig eller linker til dig – bruger de så relevante keywords i teksten?
  • Er anmeldelserne på diverse anmeldelses-sites meget enslydende og dermed i fare for at blive opfattet af Google som duplicate content?
  • Er onsite-anmeldelser marked up med org/review tags?
  • Læg mærke til datoen for seneste anmeldelse – bliver der ved at komme nye, eller er det lang tid siden, der er nogen, der har skrevet om dig?

3. Stemmer din adresse og telefonnummer

  • Stemmer din virksomheds adresse og telefonnummer 100% overens mellem dit site og de oplysninger, som kommer frem på Google Place Page. Dette er en vigtig faktor i Local Search for Google.

4. Indeholder dit navn en henvisning til lokalområdet?

  • Dette kan have positiv virkning ift. lokale søgninger

5. Indeholder dine H-tags eller din brødtekst angivelse af dit lokalområde?

  • Dette kan ligeledes have positiv effekt på lokale søgninger.

6. Benytter dit site sig af KML-filer? Og er de verificeret i Googles Webmaster Tool?

7. Står virksomhedens navn, adresse, telefonnummer og kontaktinfo på alle sitets sider?

  • Sørg for, at alle de ovenstående kontakt-info er synlig på alle sider. Det er anbefalet af Google selv ift. deres kvalitetsrating, og det påvirker ligeledes din ranking på lokale søgninger.
  • Hvis det kan lade sig gøre, så sørg for, at din kontaktinfo er marked up efter org retningslinjerne.

8. Har du specifikke undersider målrettet lokale søgninger?

  • Sørg for, at du har specifikke undersider målrettet lokale søgninger. Vi tilbyder eksempelvis SEO i Esbjerg og SEO i Odense, og vi har derfor oprettet en særskilt underside til hver af disse byer,

 

Secure Server Errors / HTTPS

Hvis dit site benytter sig af sikkerhedscertifikater, så sørg for at tjekke følgende:

1. Tjek din hængelås

  • Vises hængelås-ikonet med et kryds over, en streg over eller med et rødt mærke, er det tegn på, at certifikatet ikke virker.
  • Når du klikker på ikonet, dukker der så nogle fejlmeldinger op? Hvis der gør, skal de naturligvis rettes.

2. Kør en SSL-servertest

Brug Qualys SSL Labs Server Test, og vær især opmærksom på følgende:

  • Får du som minimum en general rating på C? Hvis ikke, er der ting på dit site, der skaber problemer, og som skal rettes.
  • Understøtter konfigurationen TLS 1.2, TLS 1.1 og TLS 1.0?
  • Under Authentication Section, bemærk hvornår certifikatet udløber
  • Stadig under Authentication Section, bemærk om certifikatet benytter SHA2 eller SHA-256withRSA. Det er disse, Google anbefaler at bruge.
  • Viser Authentication Key RSA 2048 bit? Hvis ikke, skal certifikatet opdateres
  •  I sektionen Protocol Details skal du lægge mærke til, hvilke Vulnerabilities, der bliver rapporteret om. Vær opmærksom på, om nogle af disse skal rettes.

3. Scan sitet for usikkert indhold

  • Brug Jitbit.com/sslcheck eller en tilsvarende scanner for at afdække, om der er noget usikkert indhold, du ikke er opmærksom på.

 

Video og billeder

1. Hvis du har videoer på dit site, benytter du dig så af et XML Video-sitemap?

  • Video-sitemaps kan fremme og forbedre mulighederne for, at videoen dukker op i de organiske søgninger.

2. Benytter du dig af et XML Image Sitemap?

  • Ligesom med videoer kan image-sitemaps forbedre dine muligheder for at blive fundet i de organiske søgninger.

 

Generelle ting derudover

1. Test dine formularer

  • Tjek alle dine formularer, så du er sikker på, at de fungerer korrekt. Sørg også for at tjekke, at al information bliver sendt til de rigtige.
  • Tjek også, at alle email adresser og lignende, står rigtigt i formularerne, f.eks i dine kontaktformularer.

2. Gennemgå WHOIS kontaktdata

  • Er din whois domain-registration offentlig? Det bør den være, ligesom du selvfølgelig skal sikre dig, at alle informationerne i den er korrekte. Dette er en af anbefalingerne fra Googles Quality Rater Guideline.
  • Vær opmærksom på, hvornår dit domæne skal fornyes, og hvem der står for at gennemføre fornyelsen, og sørg for at sikre dig, at denne person er opmærksom på ansvaret.

3. Hvad er din sides oppetid?

  • Ville du være opmærksom på det, hvis dit site gik ned? Hvis ikke du allerede har en sådan aftale, så tjek nogle af de mange sites, som tilbyder at overvåge, om ens site er gået ned.
  • Nogle af disse virksomheder tilbyder samtidig at sende dig en mail, hvis indholdet på dit site pludselig ændres. Det er også værd at overveje. Tænk i hvert fald over, om du vil opdage det, hvis dit site bliver hacket, og der bliver lagt noget pinligt/ubehageligt på det i stedet for dit normale indhold.

Det var det! Hele listen i 3 dele. Vi ved godt, det er en ordentlig mundfuld at gå i krig med, og det er da som regel også SEO-bureauer som os selv, der arbejder med SEO-vurderinger af dette omfang. Men med den rette viden og vedholdenhed er det også muligt at gennemføre en vurdering selv. Det er bare at starte ved punkt 1 og så ellers gå i gang.

God arbejdslyst!

SE OGSÅ:

Hvor SEO-optimeret er dit website – del 1

Hvor SEO-optimeret er dit website – del 2

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for