Hvor SEO-optimeret er dit website? – Del 2

Her har du 2. del af vores store SEO-optimering tjekliste, så du kan gennemføre en større SEO-revidering af din hjemmeside. Denne gang med fokus på duplikeret indhold, load-hastighed og indhold.

Følgende er et uddrag af de vigtigste punkter, som vi gennemgår, hvis man hyrer os til at varetage sin SEO-optimering. For selvom man ofte hører, at SEO udelukkende handler om at placere de rigtige nøgleord i sin tekst, så er der mange andre faktorer, der spiller ind, hvis man gerne vil i top hos Google.

I denne omgang ser vi på duplikeret indhold, på hvor hurtigt dit site loader og på dit indhold generelt.

Duplikeret indhold

1. Tjek om dit indhold er blevet duplikeret af andre sites eller tjenester

  • Find en unik tekstbid fra en tidligere artikel (endelig ikke en helt ny), og lav en søgning på den. Dukker den tekst op andre steder end dér, hvor den SKAL være?
  • Hvis du finder kopier af dit indhold i søgningen, så sørg for at få dem fjernet, hvis det på nogen måde er muligt.
  • Brug Google Image Search til at søge på dine billeder, hvis altså de er unikke for dit site, og se, om andre har kopieret dem. Under Visually Similar Search Options kan du se, om nogen har ændret på dit billede for derefter at bruge en variant af det.
  • Lav en søgning på firmaets telefonnumre for at sikre dig, at der ikke eksisterer gamle og glemte websites.
  • Hvis din virksomhed er flyttet indenfor de seneste år, så gennemfør en lignende søgning på tidligere telefonnumre og adresser.

2. Er alle versionerne af dit site indekseret?

  • Søg efter “Site:XXX.dk” for at se, om både dine www-sider og dine evt. andre sider er indekseret.

3. Er sitet indekseret på en IP-adresse eller på hostname?

  • Find dit site’s IP-adresse, evt ved at bruge denne side.
  • Lav en søgning på Bing.com på dit IP-adresse
  • Hvis dit site er indekseret på din IP, betyder det, at du har duplikeret indhold på dit site. Lav en 301-redirect fra din IP adresse til dit domæne for at undgå, at dette giver problemer.
  • Undersøg, om dit site bliver indekseret på hostname. Du kan gøre dette ved at lave en søgning på et unikt stykke tekst fra dit site og så tilføje –XXX.dk til søgningen. Den vil så vise alle andre steder, hvor det unikke tekst dukker op, end på dit eget site. Se et eksempel på søgningen her.

4. Skaber dit mobilsite problemer ifm. duplikeret indhold?

  • Hvis du har et mobilsite eller en anden form for særskilt mobil-konstruktion, så tjek, om den medfører problemer med duplikeret indhold.

5. Gennemfør en site:XXX.dk søgning

  • Vær opmærksom på, om du i bunden af søgeresultaterne får teksten “in order to show you the most relevant results, we have omitted some entries very similar to the XXX already displayed”. Hvis du gør, tyder det på, at der findes duplikeret indhold på sitet. Vær i øvrigt opmærksom på, at beskeden ikke altid bliver vist på første søge-side, så klik igennem nogle stykker for at være sikker ofte findes den på sidste side i Google resultaterne.

6. Findes der flere URL’er på samme tekst?

  • Findes der variationer af en URL, kan du risikere at dit indhold bliver indekseret flere gange. Lav en site:XXX.dk søgning på en unik tekstbid for at se, om der dukker nogle alternative URL-strukturer op.
  • Kør en test gennem f.eks Screaming Frogs SEO-spider, og gennemgå resultaterne på titel og URL for at se, om der er nogle, der er duplikeret.

7. Tjek om der er duplikeret indhold på ekstra domæner, subdomæner, subdirectories eller secure servers (https)

  • Dukker det samme indhold op flere steder?
  • Gå til Google Webmaster Tools -> Search Appearance-> HTML Improvements -> Duplicate Title Tags report og se, om der dukker nogle duplikerede titler op. Duplikerede titler betyder ofte, at der findes duplikeret indhold.
  • Er der andre domænenavne, der peger på det samme indhold på serveren? Dette kan være et alvorligt problem, som mange ikke er opmærksomme på. Undersøg, om virksomheden ejer andre domænenavne og lav en site:xxx.dk search på dem for at se, om de har indekseret indhold.

8. Undersøg om der findes duplikerede billeder

  • Upload en billed-URL fra dit site til Googles billedsøgning på images.google.com og se, om billedet dukker op på andre sites.

 

Load-hastighed

1. Benyt dig af Google Page Speed Insights

  • Test nogle udvalgte sider, f.eks forsiden eller en kategoriforside, i Googles Page Speed Insights. Noter dine ratings for både mobil og desktop.
  • Som minimum skal dit site helst loade hurtigere end dine konkurrenters, men derudover er den ideelle score et sted mellem 80-100 for både mobil og desktop. Ret selvfølgelig gerne de ting, som der bliver foreslået.
  • Hvis du bruger Google Analytics, så gå til Behavior og derefter Site Speed Reports. Under Average Page Load Times kan du se, hvilke af dine sider, der loader langsommest, ligesom du vil kunne se bounceraten. Noter dig de sider, der loader langsommest samt dem, der har den højeste bouncerate, og få ændret på dem, så de performer bedre.
  • Stadig under Site Speed, gå til Speed Suggestions Report, som vil vise siderne oplistet efter antal sidevisninger. Notér dig igen, hvilke der performer dårligst, så du kan få rettet op på dem.

2. Test dit websites respons-tid

  • Ifølge Google selv vil sites, der har en load-tid på 20 sekunder eller derover, kunne risikere at falde i ranking. Derfor er det vigtigt at teste, hvor hurtigt dit site loader. Brug f.eks. webpagetest.org til at analysere med. Hér kan du også benchmarke dig selv ift. andre sites.
  • Test Cold Cache og Hot Cache. På webpagetest.org får du en load-tid for first visit og for subsequent visits. Test både hele dit site og enkelte, vigtige sider. Noter dig din loadtid, first byte og number of requests for både First View (Cold cache) og for Repeat Views (Hot cache). Som udgangspunkt skulle du gerne ramme 2-3 sekunder på First View og 1 sekund på Repeat Views.
  • Noter dig de karakterer, som dit site får for hver kategori. Et godt optimeret site bør få A på hele striben. Gennemfør testen hver gang, du ændrer på dine (vigtigste) sider.
  • Vær især opmærksom på sider med høj Time to First Byte. Disse sider kan have backend-problemer eller tilsvarende udfordringer, som kræver at blive løst. En langsom loadtid er ekstremt generende for brugeren og har efter sigende indflydelse på både din ranking og din site quality. Helst skal Time to First Byte ligge under 200 ms, hvis det er muligt. Vær dog opmærksom på, at resultatet kan ændre sig, alt efter hvor travlt der er på dit site i test-perioden.
  • Under Start Render kan du se den tid, der går, før brugeren kan se, at siden begynder at loade. En langsom start vil næsten altid give udslag i høje bouncerates, så gør, hvad du kan, for at rette op på de ting, der gør dit site langsomt.

 3. DNS server-tests

  • DNS-fejl kan skabe alvorlige performance problemer. Test din DNS gratis på pingdom.com
  • Din DNS-responstid påvirker i høj grad, hvor hurtigt dit site loader i det hele taget. Under 10 ms som gennemsnit er en god responstid – er den derimod over 100 ms, bør du forsøge at rette op på det. Tjek din DNS-performance via ultratools.com/tools.

 

Indhold

1. Har du indekseret tekst på din forside?

  • Mangel på indekseret tekst kan give alvorlige problemer ift. din rankering hos Google. En god tommelfingerrgel er, at hvis du kan trykke CTRL A og derefter CTRL C og på den måde kopiere tekst fra dit site og ind i en tekst-editor – så kan teksten indekseres.
  • Der skal helst være 1500-2500 ord på hver af dine sider, selvom der selvfølgelig vil være sider, hvor dette er umuligt. Men brug det som en rettesnor. Det absolutte minimum er 150 ord, men helst flere. En kort tekst med mange links har risiko for at blive opfattet som spam eller i hvert fald lav kvalitet, hvilket betyder, at du vil falde i ranking hos Google. Vær selvfølgelig også opmærksom på, at dine nøgleord optræder i teksten på siderne.
  • Har du sider, hvor det er umuligt at putte mere tekst på, så kunne en løsning være at sætte dem til meta noindex. Det betyder, at de så ikke bliver indekseret af Google og dermed ikke tæller med i din ranking – men omvendt udløser de så heller ikke nogen straf, hvis Google anser dem som low quality.

2. Hvad opfattes som kvalitets-indhold af Google?

  • Bing har decideret udtrykt, at deres søgemaskine ikke bryder sig om stavefejl og grammatiske fejl. Så langt går Google ikke, selvom de har sagt, at man ikke skal være bekymret for stavefejl i kommentarerne på ens side. Selve indholdet siger Google dog ikke noget om, men alt tyder på, at stavefejl mm. kan trække én ned i ranking, fordi mange stavefejl opfattes som værende indhold af lav kvalitet.
  • Vær opmærksom på, hvordan dit indhold er at læse. Virker det som en artikel fra en avis eller et blad – eller virker det som spam?
  • Virker dit indhold troværdigt?
  • Har dit site mange artikler med nogenlunde det samme indhold, men hvor enkelte nøgleord er udskiftet? Det vil både Google og brugerne tage som et tegn på lav kvalitet.
  • Hvis du har et e-handels site, er der så indhold på dit site, som virker useriøst, og som kunne forhindre folk i at stole nok på dig til at give dig deres kreditkort-detaljer?

3. Hvor let er din tekst at læse?

  • Tag en kopi af din tekst, kør den gennem notepad, og kopier den derefter ind i f.eks Dale Chall Online Tester. Hvordan bliver din tekst vurderet? Er den på low grade-niveau, kan det have betydning for søgemaskinernes kvalitetsvurdering af din tekst.
  • Overvej om dit forsøg på at lave SEO-tekster er gået ud over, hvordan det opleves at læse din tekst.

4. Bruger du dine keywords for meget?

  • Er der en overdreven brug af keywords i dine tekster, image alt-tekster og i dine links? Får man indtrykket af, at dit indhold er spam fremfor seriøst indhold?
  • Vækker dit site tillid nok til, at læseren vil engagere sig i det og måske især vil dele sin kreditkort-detaljer med dig?
  • Er de udgående links på sitet relevante ifm. sitets overordnede emne og indhold?

5. Gennemgå dine Meta tags

  • Gennemgå dine Meta Keywords. Disse ord bruges ikke længere af søgemaskinerne, så brug ikke en masse tid på at udfylde dem. Vær dog opmærksom på, at de nogle gange ligger til grund for den interne søgemaskine, sitet måtte have.
  • Gennemgå dine Meta Descriptions. Har hver side sin egen, velskrevne description? Brug evt. Google Search Console til at spore, om du har nogle ens Meta Descriptions, hvilket af søgemaskinerne vil blive opfattet som duplicate content.
  • Tjek dine Meta Robots-tags. Under noindex bør du kun kunne finde sider, som ikke skal kunne indekseres.

6. Få overblik over dine Title-tags

  • Hver side bør have deres eget, unikke title tag. Brug Google Search Console til at finde sider med duplikerede title tags.
  • Står sidens vigtigste keyword så langt til venstre i din Meta title som muligt? Dette er meget væsentligt for din ranking på ordet.
  • Er nogle af dine Meta Titles længere end ca. 70 anslag? Hvis de er, vil kun den første del af titlen blive vist i søgeresultatet og vil derfor ikke have den samme virkning. Er din Meta Title for lang, kan du også risikere, at Google selv udskifter den med en kortere.
  • Har du brugt dit keyword så mange gange i din title, at den virker spam-agtig? Så få det ændret. Dels vil en sådan title afholde folk fra at klikke ind på dit site, og dels vil du kunne risikere, at Google straffer dig ved at lade dig falde i rankering.

7. Er dine billeder SEO-optimeret?

  • Bliver dit keyword brugt i filnavnet?
  • Bruger du keywordet i din image alt-text?
  • Husker du at bruge keywords i titlerne på dine billedsider, f.eks gallerier?

 8. Er din tekst formatteret korrekt?

  • Husker du at bruge headings (H-tags) på dine fremhævede tekster, f.eks underoverskrifter?
  • Er din tekst generelt formatteret, så den er nem og behagelig at læse?

9. Annoncer

  • Vær opmærksom på, hvor mange annoncer du generelt har på dit site.
  • Hvordan er fordelingen mellem annoncer og indhold? Hvad fylder mest på sitet?
  • Hvis mere end 50% af indholdet over folden består af annoncer, så kan dit site blive anset som low quality af Google, hvilket kan have negativ effekt på din ranking. På desktop betragtes de øverste 1280*1000 pixls som værende over folden – på mobilen er det meget mindre.

10. Hvordan fungerer dit site i de forskellige browsere?

  • Tilgå sitet ved at bruge både nye og gamle versioner af Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari, og vær opmærksom på, om der opstår fejl på dit site i nogle af versionerne.
  • Kan man bruge sitet, hvis du slukker for JavaScript og CSS i browseren?

11. Mobilvenlighed

  • Tilgå sitet via forskellige typer af smartphones. Fungerer det? Test også med forskellige størrelser og typer af tablets. Har du ikke selv adgang til flere variationer af smartphones, så test evt. dit site via MobilePhoneEmulator.com, hvor du selv kan vælge den skærmstørrelse, du vil teste på.
  • Når du tilgår sitet fra en smartphone, kan du så stadig (let) finde kontaktinfo på din virksomhed, og virker navigationen?
  • Kan du se eventuelle videoer på din mobil? Virker dine videoer ikke på en mobil, trækker det ned i din ranking.

12. Følger du Schema.orgs retningslinjer ift Rich Snippets?

  • Tjek at dine markups er formatteret korrekt. Test det evt. ved hjælp af Googles Structured Data Testing Tool.
  • Tjek for åbenlyse fejl i f.eks. navn, adresse mm.
  • Tjek i det hele taget, at dine markups følger retningslinjerne fra webpagetest.org

13. Benytter du dig af Facebook/Google + Open Graph Tags?

  • Bruger du Facebook og/eller Google+ social buttons på dit site? – Og er det kun på forsiden eller på hele sitet?
  • Test hvordan dine indlæg ser ud, når de deles på Facebook ved hjælp af Facebook’s open graph object debugger. Brug evt. også Googles Structured Data Tester.
  • Ser indholdet fornuftigt ud, er det unikt, og er alt tekst formatteret korrekt?
  • Når nogen liker et indlæg eller et produkt fra dit site, fremstår det likede indhold så korrekt?
  • Henviser alle Open Graph Tags til den samme side, eller henviser de til specifikke sider? Det sidste er det mest korrekte.

14. Canonical-tags

  • Bruges rel=canonical på dit site, og hvis det gør, bruges det så korrekt?
  • Hænger din interne linkstruktur sammen med canonical-versionen? Altså, hvis du f.eks foretrækker at bruge www.XX.dk fremfor XX.dk, går dine links så til versionen med eller uden www?
  • Er der nogle steder, hvor et rel=canonical-tag linker til den samme side, som tagget er på? I givet fald bør dette ændres.
  • Husk også på det indhold, I evt. har i andre formater, f.eks PDF’er, videoer osv. Disses canonica- tags skal benytte sig af den samme version som domænenavnet.

15. Behersk brugen af Iframes

  • Iframes såvel som almindelige frames er ikke godt for jeres ranking. Sørg for, at brugen af disse er så begrænset som muligt. Iframe tags er meget almindelige, f.eks i form af en Facebool Like-knap, men bør undgås på indhold, der skal indekseres.

16. Pas på med brugen af JavaScript

  • Søgemaskinerne har typisk et problem med at læse JavaScript, og helt overordnet skal du ikke regne med, at indhold, der er baseret på JavaScript, kan indekseres.
  • Ligeledes kan JavaScript-navigation gøre det svært eller direkte umuligt for crawlerne at tilgå dit site.

17. Har du noget skjult tekst på sitet?

  • Indhold, som benytter sig af CSS display:none eller hidden, vil i et vist omfang blive ignoreret af Google. F.eks Jquery-tabs på en produktside. Sørg derfor for ikke at have vigtig tekst listet i disse skjulte sektioner – i den grad det er muligt, naturligvis.
  • Er der andet indhold, der bliver gemt – måske uden I tænker over det? Det kan f.eks være en tekst i footeren, der har samme farve som baggrunden og derfor ikke kan ses? Den slags kan i nogle tilfælde resultere i en straf fra Google, så vær opmærksom på, om de er der!

18. Husk dato i dit indhold

  • Fremgår publiceringsdato og evt. opdateringsdato på dit indhold? Begge dele vidner om et site med høj kvalitet og påvirker derfor din ranking positivt.
  • Er copyright året i din footer opdateret?

19. Specielt for dig med Your Money or Your Life (YMYL) sites
Sites, som enten skal håndtere betalinger, kreditkort-info, helbredsinfo eller anden personlig information, kaldes af Google for YMYL-sites. For denne type sites har Google ekstra skrappe kvalitetskrav, som det fremgår på side 9 i deres General Guidelines. Denne type sites forventes derfor som minimum at have følgende på deres site:

Privacy Policy Terms of Service

En velfungerende kundeservice og/eller kontaktsider

Velfungerende orderformularer

En god og beskrivende ”Om os”-side

HTTPS for sider med personlige data

SE OGSÅ

Del 1 af tjeklisten

Del 3 af tjeklisten

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for