Hvor meget SEO-trafik går du glip af, fordi dit site ikke er mobiloptimeret korrekt?

Ved du, om dit website er klar til at møde SEO-kravene fra Google om mobilvenlighed? Hvis ikke, så kør igennem denne tjekliste!

Der er næppe en nyhed, at mere og mere trafik til websites kommer fra de mobile platforme. For mange websites er virkeligheden allerede i dag, at langt størstedelen af deres trafik kommer netop fra mobilen (herunder tablets).

Dét er Google selvfølgelig også bevidst om, og derfor spiller det nu en stor rolle i din ranking, at du er klar til at modtage mobil-trafikken. Eller sagt med andre ord: Hvis ikke dit site er mobilvenligt, så ryger du ned (eller ud) af søgeresultaterne på Google.

Alligevel viser en ny undersøgelse, at hele 27% af det samlede antal websites er forkert optimeret til mobile platforme, hvilket ifølge undersøgelsen resultater i et trafiktab fra de mobile platforme på 68%!

Det er altså 68% af mobiltrafikken, som risikerer at gå til en af dine konkurrenter, fordi de har optimeret deres site bedre, end du har.

Så det er vigtigt, dét her.

Se nedenstående tjekliste og se om du bliver fanget i én eller flere fejl/mangler.

1. Tjek om du har ”Crawl errors” og 404-fejl
I Googles Search Console kan du lave en såkaldt Crawl Errors Report. Her kan du se, hvordan de forskellige Google-bots (fordelt på desktop og mobil) performer, når de kravler ned gennem dit site.
Det typiske problem, især for desktop-sites, der redirecter til et mobilsite, er, at noget går galt i redirecten, hvilket giver en 404-fejl. Det er naturligvis altid irriterende for en bruger at ramme en 404-fejl, men derudover kan for mange 404-fejl betyde, at du falder i din rankering hos Google.

2. Tjek din ”mobile usability report”
Du kan bruge featuren ”Mobile usability report” i Google Search Console til at tjekke, hvor godt dit site performer ift. mobil trafik. Hvis du foretager ændringer på baggrund af din rapoort, så husk, at Search Console ikke altid får ændringerne med med det samme. Så vil du se, om de virker, så kør din side igennem ”Page speed insights” og se, om du kan notere en forandring.
Et mere simpelt værktøj er Googles ”Mobile Friendly Test”. Den er nem at bruge, men giver kun resultatet for én side ad gangen – ikke for det samlede site. Vælger du alligevel at benytte dig af denne mulighed, så start med at køre dine vigtigste sider igennem, så de i hvert fald er på plads.

3. Kør en ”Fetch and Render”-test
I Google Search Console kan du finde den såkaldte “Fetch and Render”-test. Den viser dig, om Google har adgang til alle dine sider. Alt efter resultatet, skal du gøre følgende:

  • Complete: Google har adgang til hele dit site og alt er, som det skal være.
  • Partial: Google kan ikke finde alt indholdet på dit site. Eksterne ting, som f.eks. Facebook kan dukke op her. Dem kan du ikke ændre på, men de ting, der er en del af dit eget site, og som Google ikke kan få adgang til, bør undersøges nærmere.
  • Redirected: Indtast den url, som dine redirects peger hen imod. Undersøg, om dit site redirecter, som det skal.
  • Not found: Du har indtastet en url, der ikke eksisterer. Prøv igen.
  • Not authorized: Google modtager en 403-fejlmelding og kan ikke komme ind på dit site. Dette skal der rettes op på.
  • DNS not found: Google kunne ikke finde den url, du har indtastet. Prøv igen.
  • Blocked: Du har blokeret din url, så Googles robotter ikke kan komme ind på dit site.
  • Unreachable: Dit site lader til at være nede.
  • Temporarily unreachable: Dit site kører meget langsomt. Dette kan være en generel fejl på dit site, men det kan også skyldes, at du er ved at teste for mange sider på én gang.
  • Error: Tyder på, at der er opstået en intern fejl i værktøjet.

4. Test dine vigtigste sider med ”Page speed insight tool”
Page speed insight tool er en af de bedste mobil-tests, du kan køre, og som viser sine resultater i real time. Resultaterne er altså en perfekt gengivelse af tilstanden på dit site her og nu og uden forsinkelser. Værktøjet er bedst at køre på dine bedst performende sider og skal helst give dig en 100/100 score, hvilket betyder, at Google ikke finder nogle ranking-problemer ift. mobilvenligheden på dit site.

5. Tjek hvor hurtigt, dit site loader
Brug værktøjet WebPageTest.org til at se, hvor hurtigt dit site performer. I testen kan du vælge at teste med både en simuleret mobiladgang og en desktop-adgang. John Heard anbefaler at teste med en 3G 150 ms speed, hvilket man indstiller i værktøjet.
Du skal naturligvis helst få A’er på alle punkter, men vigtigst i forhold til din Google-ranking er ”Time to first byte – TTFB”. B er også acceptabelt, men scorer du lavere end det, bør du undersøge, hvordan du kan få dit site til at loade hurtigere.

6. Lav dine egne tests på forskellige devices
Sørg for løbende selv at gennemføre test på forskellige devices og i forskellige browsere. Tilgå dit site via Firefox, IE, Chrome og Safari for at se, om det fungerer i alle tre browsere, og tilgå ligeledes sitet fra forskellige tablets og mobiler. Vær især opmærksom på, at navigationen fungerer, og at eventuelle popup-bokse kan lukkes ned, så de ikke jager brugerne væk fra sitet. Dette kan især være et problem på små skærme.

7. Test dit video-indhold
Skal dit site kunne fungere optimalt på mobile paltforme, skal du sørge for, at dit site ikke bruger Flash. Brug i stedet HTML5 eller embed en tjeneste som YouTube eller Vimeo. Google har de seneste år trukket sites ned i ranking, hvis de benytter sig af Flash, ligesom Google ofte lægger en advarsel indover søgeresultater, hvis indholdet benytter Flash. Sørg endelig også for, at alle dine videoer er responsive og tilpasser sig de små skærme.

 

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for

X