SEO 2016

Disse SEO-tiltag skal du være opmærksom på i 2016

2015 var ikke et år, hvor SEO-folket fik lov at hvile på laurbærrene. Google sendte den ene algoritme-opdatering afsted efter den anden, ligesom lanceringen af den nye, mobilvenlige algoritme samt det AI-baserede RankBrain også gav mange ekstra sved på panden.

Derfor kunne man jo godt håbe på, at 2016 blev et lidt mere stille år med knap så mange ændringer. Det ser bare ikke sådan ud. 2016 kommer nemlig til at byde på en masse nye, stærke muligheder for website-ejerne, hvilket givetvis vil betyde mere arbejde til SEO-folket.

I det følgende har vi set lidt på, hvad vi kan forvente os af 2016:

Først og fremmest forventes det selvfølgelig, at den længe ventede opdatering af Penguin (Penguin 4.0) vil blive lanceret. Rygtet siger, at det sker i marts, men hvad opdateringen kommer til at indeholde, ved ingen med sikkerhed endnu. Jungletrommerne siger dog, at det kommer til at handle om at relaterede links kommer til at spille en større rolle i rankeringerne.

Men der er også mange andre ting, der venter forude:

1. Structured data får mere og mere betydning for din ranking

Googles fornemmeste ærinde er at give deres brugere den information, de leder efter, så hurtigt som muligt. Derfor vil vi i 2016 komme til at se en række tiltag, som går i den retning. Blandt andet forventes det, at structured data kommer til at spille en større rolle. Med Rich snippets, Featured snippets og Knowledge panels vil brugerne så at sige blive sparet for et klik, fordi de væsentligste informationer om deres søgeord kommer frem allerede i første skærmbillede.

At bedømme ud fra de ting, Google selv både melder ud og gør, så lader det til, at de kommer til at prioritere JSON-LD som den type structured data, de foretrækker.

2. Endnu flere ændringer i Local Search

2015 har ikke været en nemt år for de, som arbejder med Local Search, idet Google i løbet af året introducerede en række store ændringer i deres Local Search-setup. Bl.a. gjorde de det nemmere at opdatere sin location (eller ændre sin location for at se, hvordan søgerresultaterne ser ud, når du søger fra et andet sted i verden), ligesom de nedsatte antallet af organiske links, der blev vist og til gengæld skruede op for antallet af betalte links, som blev vist på mobilen.

Også i 2016 forventes det, at der vil komme en del ændringer i Local Search, og at området i det hele taget vil blive prioriteret højt af Google. Det er godt nyt for ikke mindst små og mellemstore virksomheder, der lever godt af kunder i deres nærområde. Google vil naturligvis gøre deres for, at betalte annoncer vil få mest synlighed, men med en dedikeret indsats vil det naturligvis fortsat kunne betale sig at prioritere sin SEO-indsats, hvis man går efter de lokale søgninger.

3. Brugeroplevelsen kommer i centrum

Gennem 2015 har Google indført en række tiltag, f.eks deres Accelerated Mobil Pages (AMP) og øvrige tiltag rettet mod mobilbrugerne, som sigter efter at sætte brugerens oplevelse i centrum.

Google har selv nævnt, at AMP vil blive skubbet endnu mere aggressivt frem i 2016, ligesom de har givet udtryk for, at Feature snippets vil blive baseret på websites, der svarer på brugernes konkrete spørgsmål.

Det betyder, at i 2016 skal dit site ikke bare være mobilvenligt; det skal tænke i mobile first: Det skal loade hurtige, indholdet skal være tilpasset læsning på mobilen og det må ikke indeholde f.eks. popup-bokse, der ikke er tilpasset mobilen.

4. Stemmestyrede søgninger og smartwatches

De stemmestyrede søgeprogrammer som f.eks. Siri, Cortana og Google Now vil blive endnu mere udbredte, end de allerede er, og det samme gælder de såkaldte ”Wearables”, som f.eks. Apple Watch. Derfor er det vigtigt, at din SEO-indsats tager hensyn til dette i det kommende år.

Flere og flere forbrugere vil benytte disse devices og dermed den stemmestyrede søgning, så derfor er det vigtigt, at du så godt som muligt optimerer efter HV-spørgsmål, som f.eks ”Hvor finder jeg ..:” og ”Hvem sælger …”. Dem, der kommer med de bedste svar på denne type spørgsmål, vil vinde i kapløbet om bedste ranking.

Beacons forventes også at blive store i 2016. Beacons er en måde at arbejde med Hyperlocal Marketing, så du f.eks. får en notifikation, når du går forbi en iskiosk, som lige nu har et særligt tilbud. Denne form for marketing forventes i det hele taget at vokse markant i den kommende tid. Se evt. mere om Beacons her.

5. Googles algoritmer begynder at arbejde i real-time

Både for algoritmerne Panda og Penguin gælder det, at Google har varslet, at de indenfor den nærmeste fremtid vil komme i en real-time version. Det vil betyder, at penalties for dårlige links eller indhold, der opfattes som lav kvalitet, vil ramme lynhurtigt. Er man uheldig kan dette betyde et massivt hug i ens ranking. Heldigvis kan man dog også komme hurtigt tilbage i rankingen, når man har rettet fejlen.

Det nye tiltag gør det dog nødvendigt, at man ift. SEO er ekstremt opmærksom på hele tiden at holde sit site opdateret ift. at både fejlsøge og fejlrette sit site. Tjek evt. også vores SEO-vurderingsliste her.

For at summere det hele op, så tyder alt altså på, at 2016 vil blive et år, hvor der skal være fokus på brugervenlighed og på at leve op til de kvalitets-standarder, som Google løbende udsender.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for