Case: Stylepit

Fusion af Danmarks største mode-webshops

Stylepit solgte tidligere modetøj på fire forskellige segmenterede webshops: Smartguy, Smartgirl, Smartkids og Smartsport. I 2014 besluttede de at samle alle produkter på Stylepit, og et stærkt mantra var at fastholde synligheden på Google og fastholde de tidligere markedsandele på trods af fusionen til én webshop.

Stylepit valgte InboundCPH som SEO-partner kort tid efter fusionen. På dette tidspunkt var Stylepits synlighed på Google nærmest lig nul, og eneste vej til Googles brugere var derfor at købe Google Ads-annoncer. Google Ads var en hurtig og effektiv måde at skabe opmærksomhed om den nye webshop, men på lang sigt var det høje investeringsniveau i Google Ads ikke rentabelt.

Opgaven var derfor hurtigst muligt at sikre Stylepit synlighed i søgeresultaterne på Google, så Google Ads-budgettet atter kunne reduceres til et minimum. Vi skulle genskabe den position, som de fire forskellige webshops individuelt havde, i ét samlet stærkt brand. Og det var ingen nem opgave på et konkurrencepræget marked med konkurrenter som Zalando, Asos, Boozt, Miinto og Ellos.

»Henning Madsen er en stærk entreprenør og en stor kapacitet inden for online marketing og SEO i særdeleshed. Han har et stort drive og en super god forretnings-forståelse, der gør ham i stand til at designe og eksekvere forretningsstrategier i den digitale verden. Sidst, men ikke mindst har han en fantastisk humor :)«
Peter Hestbæk
Peter Hestbæk
Salgs- og marketingdirektør
»Vores investeringsniveau i Google Ads var ikke rentabelt på den lange bane. Og hvis man har en butik, hvor man betaler for meget i forhold til, hvad der omsættes, så går man kold. Så for os er SEO faktisk forskellen på at overleve og ikke overleve.«

– Marc Jeilman, Managing Director i Stylepit

SEO-teknisk rådgivning af udviklingsafdelingen

Stylepit og InboundCPH samarbejdede intensivt gennem et år med henblik på at synliggøre Stylepits nye webshop på Google. I løsningen af den opgave, som vi blev stillet, har vi blandt andet fokuseret på:

  • strategisk sparring med ledelsen
  • tekniske analyser af den nye webshop
  • SEO-teknisk rådgivning af udviklingsafdelingen
  • genvindelse af links fra de tidligere webshops
  • konkurrentovervågning.

Endvidere iværksatte vi en gennemgående optimering af det eksisterende indhold på Stylepits webshop, hvilket resulterede i ny SEO-optimeret tekst til over 1.000 landingssider på stylepit.dk. Ud fra en media outreach-strategi har vi derudover skabt mange hundrede nye links til webshoppen, dels for at øge kendskabsgraden webshoppen, dels for at øge synligheden af de nye landingssider på Google (links giver højere placeringer på Google).

»InboundCPH har guidet vores teknikere til at trykke på de rigtige knapper i den rigtige rækkefølge. Vi har dygtige folk, men de har ikke altid tænkt i SEO, men måske mere i usability. Det har været kunsten for InboundCPH som partner at forklare konsekvenserne af, at optimeringen af en anden kanal kan have en negativ indvirkning på SEO.«

– Marc Jeilman, Managing Director i Stylepit

Stylepit vinder nye markedsandele

Efter en svær opstart med små fremskridt de første fire måneder steg Stylepits synlighed på Google markant i løbet af blot to måneder (se blå graf herunder). Resultatet var en synlighed, der lå et pænt stykke over synligheden af både Boozt.com (grøn graf) og Miinto.dk (orange graf):

Effekten af den øgede synlighed på Google var udover et markant øget besøgstal på webshoppen, at Stylepit kunne skrue ned for investeringen i Google Ads og derved kunnet forbedre rentabiliteten af hver enkelt kunde.

Stylepit opsagde samarbejdet i 2016 grundet et øget fokus på interne processer og et ønske om reduktion af eksterne omkostninger. Omkostningerne blev reduceret, og det samme blev synligheden på Google som følgende af et svækket fokus på SEO. I dag – 3 år efter samarbejdets opsigelse – er de dog så småt ved at have genvundet deres tidligere synlighed:

Klar til en snak og en kop kaffe?

X