Case: Blockbuster

Ny streamingtjeneste tager kampen op mod de store

Med et tredoblet besøgstal, en 81% højere konverteringsrate og over 300.000 danske kunder har BLOCKBUSTER i 2017 formået at opnå en stærk position på det danske streamingmarked. Blandt andet som følge af et succesfuldt samarbejde med InboundCPH.

De fleste kender BLOCKBUSTER fra de mange butikker, hvor man tidligere kunne leje film og computerspil. Butikkerne hører dog fortiden til, for i dag er BLOCKBUSTER en rendyrket streamingtjeneste under TDC med over 8.000 filmtitler.

Reminiscensen fra de tidligere butikker er positiv, fordi det skaber troværdighed og giver associationer til en stor filmekspertise, men det har også en negativ virkning, fordi målgruppen ikke forbinder BLOCKBUSTER med en online streamingtjeneste.

InboundCPH og BLOCKBUSTER indgik på den baggrund et samarbejde i slutningen af 2015. Formålet var – gennem søgemaskineoptimering af det website, der udgør streamingtjenesten – at øge kendskabsgraden til streamingtjenesten og derved øge antallet af nye kunder.

»Adfærden i dag er, at når du skal finde noget, så går du på Google og søger, og den adfærd er vi bare nødt til at være en del af. Samtidig er der en del af vores målgruppe, der stadigvæk tror, at vi er en fysisk butikskæde. Derfor så jeg det som ret naturligt at gøre SEO til en del af vores marketingindsats.«
Steffen Trannerup
Steffen Trannerup
Marketing Director

Omtale på over 100 medier

Strategien for samarbejdet har været opdelt i tre dele: Først og fremmest skabte vi indhold til 134 nye landingssider på websitet baseret på forretningsrelevante søgeord og søgefraser, som vi identificerede i indledende analyser. Landingssiderne har haft til formål at synliggøre BLOCKBUSTER på relevante og konverterende søgninger på Google.

Efterfølgende igangsatte vi en omfattende outreach-kampagne, som resulterede i omtale af BLOCKBUSTER’s website på langt over 100 forskellige onlinemedier. Denne omtale har ikke kun øget kendskabsgraden til BLOCKBUSTER, men også sikret, at de landingssider, vi skabte tidligere, er blevet mere synlige på Google.

Endelig bistod vi BLOCKBUSTER med teknisk og strategisk rådgivning i forbindelse med en relancering af deres website og en markedsudvidelse til Sverige, Norge og Finland. Strategien blev løbende udviklet og justeret på baggrund af regelmæssige evaluerings- og statusmøder.

»Der er ingen tvivl om, at for os har SEO givet rigtig god mening. Jeg havde ret store forventninger til, hvad det skulle løfte, når vi satte strøm til det – og de forventninger er blevet indfriet. Desuden har samarbejdet med InboundCPH – og den viden, vi har fået – haft stor indflydelse på økonomien i vores andre marketingkanaler.«
Steffen Trannerup
Steffen Trannerup
Marketing Director

200 % flere besøgende fra Google

Resultatet af den toårige arbejdsindsats er, at besøgstallet fra Google (organisk trafik) til BLOCKBUSTERS danske website er steget med 200,71 % i perioden fra januar til november 2017 sammenlignet med samme periode forrige år – på et konkurrencepræget marked med etablerede streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic.

Konverteringsraten er steget med 81,61 %, blandt andet fordi BLOCKBUSTER er blevet synlig på en række relevante og konverterende søgninger. BLOCKBUSTER er i dag mere synlig på Google, end Netflix og HBO Nordic er. Endelig er kendskabsgraden til streamingtjenesten øget, og streamingtjenesten har i dag over 300.000 registrerede danske kunder.

Klar til en snak og en kop kaffe?

X