Boost julesalget med Google AdWords

6 ud af 10 danskere køber ifølge en nylig undersøgelse fra FDIH en del af julegaverne online i år, og størstedelen af de danske kunder, der handler online, starter gaveindkøbet på Google. Det er derfor afgørende, at dit website er synligt på Google, hvis du vil have del i de knap 2 milliarder kroner, der ifølge Dansk Erhvervs Julehandelsprognose 2016 vil blive brugt online op mod jul i år.

Med under tre uger til jul nærmer de travleste online handelsdage sig med hastige skridt, og du kan stadigvæk nå at få en del af julekagen. Ikke med søgemaskineoptimering – det skulle du have startet med for flere måneder siden – men med Google AdWords. I dette indlæg får du mine fem bedste tips til, hvordan du kan booste dit julesalg med Google AdWords.

1. Opret målrettede julekampager

Dine annoncer og annoncetekster skal afspejle, at det er jul, for derved øger du både relevansen og ikke mindst konverteringsraten på annoncerne. Du skal derfor ikke genbruge tidligere annoncekampagner, men oprette nye, målrettede julekampagner med søgeord som eksempelvis ”jul”, ”julegave” og ”gaveidéer”, der fanger din målgruppes opmærksomhed og købelyst.

Andre salgsfremmende elementer, som dine potentielle kunder især lægger vægt på i juletiden, er:

  • garanteret levering før jul
  • gratis gaveindpakning
  • forlænget returret, der gælder hele januar
  • tidsbegrænsede juletilbud
  • gratis returfragt
  • fri fragt.

Brug disse salgsfremmende elementer til at skabe tryghed og loyalitet hos dine potentielle kunder – og til at yde en bedre service end dine konkurrenter – så du øger chancen for, at din målgruppe køber julegaverne hos dig. Ofte er det faktisk kun få kunder, der ender med at gøre brug af disse ekstra services, og derfor behøver de ikke at koste dig en bondegård.

2. Hold godt øje med dine klikpriser (CPC)

Konkurrencen om kunderne i julemåneden er hård, og derfor kan du nemt komme til at betale så meget for dine annoncer, at prisen overstiger den værdi, annoncerne tilfører din virksomhed. Det er derfor vigtigt, at du undersøger, hvor stor profitmargen du har på dine produkter, og hvor høje klikpriser du derved kan betale for annoncerne, uden at det resulterer i røde tal på bundlinjen.

Du skal ikke nødvendigvis gå efter at ligge øverst på alle relevante søgninger. Det er vigtigere, at dine klikpriser ligger på et leje, hvor annoncerne er en profitabel investering for din virksomhed.

3. Brug displaynetværk og shopping-annoncer

Googles displaynetværk er en samling af over to millioner websites, apps og videoer, hvor du kan få vist dine annoncer. Netværket gør det muligt at nå din målgruppe via mange andre platforme end Googles søgemaskine. Ofte er konkurrencen – og dermed også klikpriserne – lavere på disse platforme, og de kan derfor være et værdifuldt supplement til dine traditionelle annoncer.

Hvis du har en webshop, kan du med fordel bruge Google Shopping til at promovere dine produkter med billede, pris og produktnavn direkte i søgeresultaterne (se eksempel). Kunderne kan tage stilling til dine produkter, allerede inden de klikker sig ind på dit website, og du betaler derfor kun for de kundeemner, der har en reel interesse i dine produkter. Læs mere om Google Shopping.

4. Opsæt salgs- og konverteringssporing

Med salgs- og konverteringssporing på dit website og dine annoncer kan du se, hvor virkningsfulde dine annoncekampagner er. Brug den indsamlede sporingsdata til løbende at optimere din kampagne og dit website, så du får det maksimale udbytte af dine annoncer. Selv små ændringer, der er nemme at implementere, kan have stor betydning for din konverteringsrate.

Du kan eksempelvis undersøge, om der er specifikke annoncer, der ikke fører til køb, og om der er specifikke landingssider, der konverterer dårligt. En analyse af søgningerne i søgefunktionen på dit website kan desuden fortælle dig, om dine kunder efterspørger produkter, du ikke fører, og om der er produkter, dine kunder har svært ved at finde.

Vær i øvrigt opmærksom på, at dine annoncer skal henvende sig til en bredere målgruppe end vanligt. Julen handler om at give, og dine produkter vil med al sandsynlighed blive købt og givet af nogle, der har fået stukket en ønskeseddel i hånden. Du skal derfor formulere dine annoncetekster, så de kan forstås af og appellerer til alle.

5. Stop dine annoncekampagner i tide

Stop dine annoncekampagner samme dag, som du senest kan nå at sende pakker ud til dine kunder inden jul. Hvis du lader dine kampagner fortsætte i længere tid, er dine penge i bedste fald spildt, fordi brugerne ikke foretager et køb på dit website. I værste fald risikerer du en masse sure kunder, fordi julegaverne ikke nåede frem i tide.

Jeg håber, du får en god jul – og den største og mest profitable juleomsætning nogensinde! Hvis du har dine egne gode AdWords-juleråd, er du meget velkommen til at dele dem herunder.

Brug for hjælp?

Jeg håber, at mit blogindlæg har givet dig indsigt og inspiration til at arbejde videre med din digitale forretning. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, så ring til os på 70 23 35 35, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Virksomheder vi gør en forskel for