seo migrering

10 tips til en succesfuld SEO-migrering

Læs med herunder, hvor vi giver jer 10 lavpraktiske tips til en succesfuld relancering og SEO-migrering.

Trænger jeres website til en kærlig hånd, og har I besluttet, det er tid til en relancering? I så fald ønsker vi jer stort tillykke med den store beslutning. En relancering kan forvandle et website fra en visuel ulykke til et kunstværk, men den kan også gøre jeres website usynligt på søgemaskinerne, hvis den ikke gøres ordentligt.

For at undgå, at en tiltrængt relancering ender i en uventet katastrofe, er der en række simple forbehold, I kan og bør tage. At miste organisk synlighed kan, især for e-commerce websites, være kritisk for forretningen, så det er I alles interesse, at en relancering går så problemfrit som muligt.

Hvis jeres migrering kun involverer udseendemæssige ændringer på websitet, så behøver I ikke frygte for at miste alt jeres organiske synlighed. Men ofte involverer en migrering også en ændring af navigationen og url’er på tværs af websitet, og her kan det nemt gå galt.

Læs med herunder, hvor vi giver jer 10 lavpraktiske tips til en succesfuld relancering og SEO-migrering.

1) Migrering kræver masser af tid

Først og fremmest skal I vide, at der i forbindelse med en relancering kan gå tid før Google er helt up to date med alle ændringerne, I har foretaget. Det betyder i praksis, at I kan miste placeringer i SERP’en, og at der kan gå lidt tid, før i genvinder de samme positioner. Det er helt normalt og forventeligt i forbindelse med en relancering, men der kan også være tale om reelle fejl, der spænder ben for jer, og det er vigtigt, at I opdager disse fejl i tide.

2) Overvej det grundigt, før du ændrer domænenavn

At ændre et domænes navn er ikke uden betydning. Faktisk er det en ganske kompleks manøvre SEO-mæssigt, der ofte resulterer i tab af trafik.

For det første har Google en klar præference for ældre domæner. Et nyt domæne har ganske enkelt ikke den autoritet, som et ældre domæne har, og selvom alle links fra det gamle domæne peger hen på det nye med 301 redirects, kan rankings godt lade vente på sig.

For det andet kan brugerne også have en præference for et domænenavn. Hvis de plejer at finde jer på en bestemt url eller et bestemt navn, så kan de vælge at ignorere det nye domæne, fordi de ikke kender det.

Begge faktorer er noget, der løser sig med tid, men I skal være bevidste om det mulige tab af trafik, der kan forekomme på bekostningen af domæneændring.

3) Husk at tage en backup

Det er sjældent at en relancering går fuldstændig fejlfrit, og det kan derfor være betryggende at vide, at man har en nødplan, i tilfælde af at tingene ikke går som planlagt. Sørg derfor for at have en backup af jeres gamle website klar, så I hurtigt kan skifte tilbage til den, indtil I får løst problemerne med det nye website.

4) Find ud af, hvad der skal migreres

For at kunne lave en succesfuld migrering skal I, naturligvis, have fuldstændig styr på, hvilke URL’er og filer der skal flyttes. Kompleksiteten af dette afhænger af, hvor stort et website I har, og i stedet for at gå til opgaven med et Excel-ark og god tålmodighed, bør I bruge værktøjet der hedder Screaming Frog SEO Spider. Dette værktøj kan hurtigt, nemt og effektivt crawle hele jeres website og give en detaljeret oversigt over alle URL’er og filer, I har.

5) Brug en strategisk tilgang

I stedet for at migrere hele jeres website på en gang, kan I med fordel tage det i mindre sektioner ad gangen. På den måde kan I starte med at flytte en enkelt sektion og tjekke, at migreringen fungerer fejlfrit, samt at Google kan finde ud af at indeksere sektionen korrekt, og derefter fortsætte med resten af websitet. Ved at bruge denne tilgang minimerer I risikoen for fatale fejl, som kunne have været undgået.

6) Opret redirects og overvåg 404-fejl

Hvis websitets url-struktur er blevet ændret i forbindelse med migreringen, er det vigtigt, at I får oprettet redirects, så snart I lancerer det nye website.

Opret 301-redirects fra jeres gamle url’er til de nye, så I undgår at miste for mange links, og at brugere støder på 404-fejl, når de skal ind på jeres site. At blive mødt af en 404-fejl er aldrig en god brugeroplevelse, og dermed er det heller ikke i Googles interesse at sende brugere ind til en sådan side. I bør derfor altid holde øje med udviklingen i 404-fejl og lave en så brugervenlig 404-landingsside som muligt. Efter endt migrering kan I med fordel benytte Google Search Console til at holde øje med jeres 404-fejl, og så snart I opdager dem, bør I sætte et 301-redirect op, der fører brugerne hen til den rigtige landingsside.

7) Få opdateret de vigtigste backlinks

Har jeres website fået nyt navn eller ny url-struktur, kan I også drage stor nytte af at få opdateret så mange indgående links som muligt. Alt afhængigt af websitets størrelse kan det være en omfattende opgave at finde de links, det drejer sig om, kontakte indehaverne af websites der linker til jer og vente på, at de vil rette dem. En god ide er derfor at starte ud med de 50 vigtigste backlinks og sikre, at de bliver opdateret med det samme. I kan benytte værktøjer som Ahrefs og Majestic til at monitorere og analysere jeres backlinks.

Såfremt I ikke får oprettet redirects og opdateret de vigtigste backlinks, vil brugere, der kommer fra disse kilder, blive mødt af en 404-side, og linkjuice gives ikke videre til de rette landingssider. Resultatet kan være, at I mister positioner på Google og dermed får mindre trafik.

8) Opdater sitemaps

At opdatere et sitemap er en hurtig og enkel opgave, som dog nemt kan glemmes i processen. Jeres sitemap skal opdateres, såfremt I har ændret eller tilføjet nye URL’er. Husk, at I skal ændre jeres sitemaps lokation i robots.txt-filen såvel som i Google Search Console.

9) Hold øje med trafikken

Det er normalt at miste trafik efter en relancering, men virker det mere som om, jeres trafik er forsvundet ned i et sort hul? I så fald er det tid til at kigge det efter i sømmene.

Et oplagt sted at starte er ved at tjekke jeres robots.txt-fil. Der kunne ved en fejltagelse fra teknikernes side være sat noindex på hele websitet. Er dette tilfældet, bliver jeres nye hjemmeside ikke indekseret, og jeres organiske trafik vil svinde ind til ingenting.

Er problemet ikke i robots.txt-filen, bør I tage et nærmere eftersyn på trackingkoden til jeres analyseværkøj. Det kan være, trackingkoden slet ikke er kommet med over, eller at den ikke opsamler data fra samtlige sider af websitet.

10) Skab opmærksomhed omkring det nye website

Intet er bedre for et nyt website end friske indgående links. Ved at få nye links kan I hjælpe jer selv (og Google) godt på vej til at få generobret de gode positioner i søgeresultaterne. Ideelt set skal denne aktivitet planlægges først i migrerings forløbet, da det kan tage tid at få skabt disse links. Det kan nemlig være svært at tiltrække gode links fra relevante websites, men aktiviteter såsom spændende konkurrencer, sneak peek på det nye website eller en lanceringsfest kan alt sammen være med til at skabe omtale, særligt hvis I udnytter jeres eget netværk til at sprede ordet.

Få hjælp til relanceringen

At relancere et website kan være en omfattende og stressende opgave, når man er bevidst om alt det, der kan gå galt. Hvis I har brug for hjælp med overgangen til jeres nye website eller har brug for hjælp til at rydde op efter en relancering, der er gået galt, så kan I kontakte os i dag og få hjælp fra vores eksperter. Vi hjælper både med selve migreringen, men også med at få styr på jeres Google Analytics og Tag Manager efterfølgende. Se hvad vi kan gøre for at hjælpe jer med SEO.

 

Ingen kommentarer

Sorry, the comment form is closed at this time.

Virksomheder vi gør en forskel for